SIN CHEW JIT POH MEMPERSENDA 76 NGO MELAYU MENGIGAU DAN BERKHAYAL BERAMAI-RAMAI

1. Pada 27 Februari lalu, 76 buah NGO Melayu telah berkumpul di Kelab Sultan Sulaiman, Kg. Baru, Kuala Lumpur untuk bersatu/bergabung bagi mempertahankan hak-hak kaumnya yang semakin terhakis dan terancam.

2. Pada 2 Mac pula, Tay Ting Yan, Timbalan Editor SCJP, telah mengkritik dengan sinis usaha suci tersebut. Kritikannya bersandarkan fakta yang separa benar dan diputar-belitkan pula:

• Membandingkan kaum Melayu umpama orang kulit putih di Amerika dan kaum Han di China manakala orang Cina di negara ini pula umpama Red Indian di Amerika dan orang Tibet dan Uighur di China;

• Prakarsa 76 buah NGO Melayu itu adalah satu khayalan (Quixotic), umpama tindakan khayalan Don Quixote.

3. Fakta Tay adalah benar dari segi kedudukan bilangan majoriti / minoriti penduduk yang dibandingkan itu – Melayu / kulit putih / Han adalah golongan majoriti di negara masing-masing manakala kaum Cina / Red Indian / Tibet / Uighur adalah kumpulan minoriti di negara yang sama. SEMUA orang tahu hakikat ini.

4. Apa yang tidak benar ialah dari segi kedudukan ekonomi kaum / golongan yang dibandingkan itu. Kedudukan ekonomi kaum Melayu (majoriti) sama kedudukannya dengan ekonomi Red Indian / Tibet / Uighur (minoroti) iaitu berada di tahap yang lebih rendah dari orang Cina (minoriti) dan orang kulit putih / Han (majoriti). Hakikat ini juga diketahui oleh SEMUA orang.

5. Untuk berlaku adil dan tepat dari segi fakta, Tay sewajarnya membandingkan komposisi penduduk dan kedudukan ekonomi di Malaysia dengan negara-negara seperti Fiji dan Afrika Selatan, Uganda dan Rhodesia. Ianya sebanding di mana kaum minoriti / pendatang menguasai ekonomi negara-negara berkenaan.

6. Oleh kerana kedudukan ekonomi yang sedemikian terhimpit itu dan ditambah pula oleh hak dan kuasa yang semakin terhakis serta terus diburu dengan pelbagai ancaman maka adalah naïf dan dangkal sekali untuk menyamakan usaha 76 buah NGO tersebut hendak membela serta mempertahankan hak kaum mereka sendiri (satu hakikat yang benar) dengan perbuatan bodoh Don Quixote itu.

7. Diharap SCJP dan Tay akan lebih bertanggungjawab lagi di masa hadapan dan berhentilah dari terus menghina kaum Melayu; sebaliknya berubahlah kepada paradigma baru iaitu berbaik sangka, tolong menolong antara satu sama lain di bawah payung 1Malaysia demi kemakmuran, keamanan, keharmonian dan kesejahteraan bersama.

Terjemahan di bawah

Mengigau Dan Berkhayal Beramai-Ramai (2 Mac 2010)
Penulis Tay Ting Yan sebagai timbalan editor akhbar ini

76 pertubuhan NGO Melayu dalam satu barisan tertubuhnya “PERKASA” berjanji mahu perjuangkan hak orang Melayu dan Islam. Saya tergesa-gesa melihat tarikh kalendar, hari ini bukan bertarikh 1 Mac 1946; memang betul hari ini bukan tarikhnya.

Jika perjuangan itu disebut pada tahun 1946, sudah tentu tepat pada masanya dan diterima dan boleh masuk akal.

60 tahun dahulu, orang-orang Bristish mahukan masyarakat yang terbuka dan adil di negara ini maka mereka merancang mahu tubuhkan “Malaya Faderation” tetapi tidak disenangi oleh orang-orang Melayu pada masa itu, kerana orang-orang melayu bimbang kedudukan orang-orang Melayu dan Islam tidak terjamin, sebab itu pada masa itu orang-orang Melayu bergerak dan berjanji mahu mempertahankan kedudukan orang-orang Melayu dan Islam.

Tetapi sekarang ini adalah tahun 2010, adakah masa itu terencat kembali masuk pada tahun-tahun silam itu?

Penjajah yang memerintah kita telah lama berambus tinggalkan kita, perikatan dan Barisan Nasional sudah setengah abad terus memerintah tidak lepaskan kuasa, projek DEB sudah dilaksanakan lebih 40 tahun, orang-orang Melayu sudah pun berkuasa, berkedudukan, berpengalaman dan menjadi bangsa yang bermartabat.

Apa lagi yang mahu mereka pertahankan sekarang ini?

Cuba anda fikirkan dan bayangkan jika ada sekumpulan orang-orang Amerika kuiti putih mahu pertahankan kaum kulit putih, dan menolak hak orang-orang Red Indian yang curiga terhadap hak dan kuasa orang-orang kulit putih apa akan terjadi?

Ataupun NGO-NGO di negeri China mempertahankan hak orang-orang kaum Cina Han, supaya tidak dianiaya oleh orang-orang Tibet dan orang-orang Uighur?

Di Amerika hanya dapat dengar orang-orang Amerika dengan sendirinya tubuhkan NGO-NGO pertahankan hak hak orang Red Indian, di negeri China, sebilangan orang-orang China yang sedar mahu perahankan hak-hak orang-orang Tibet dan orang-orang Uighur yang dikatakan kaum minoriti.

Jika masa depan atau nasib sesuatu bangsa itu tergugat barulah dipetahankan, jika tidak ia hanya disebut Quixotic, jika tidak walaupun dikelilingi musuh, ia hanya untuk memenuhi kerakusan diri sendiri dan impian diri sendiri. Perkataan Quixotic ini datangnya dari perkataan Don Quixote penulis Spanyol 400 tahun lalu.

Don ceritakan kisah seorang penghuni di ceruk kampong, oleh kerana terlalu banyak membaca buku-buku cerita dongeng pahalawan, terjebak ke dunia khayalan, pada satu hari beliau ambil lembing dan perisai serta memakai baju besi pergi ke sebuah tasik untuk menjadi pejuang.

Apabila beliau nampak kincir angin beliau anggap itulah gergasi yang beliau mahu tewaskan, daun kipas kincir angin itu mematahkan lembing dan beliau terjatuh dari kuda yang ditunggangnya.

Cerita kisah Don banyak jenakanya, akhirnya beliau sedar dari dunia khayalan itu, akhirnya beliau faham bahawa cerita di dalam buku cerita itu semuanya dongeng dan khayalan belaka.

Helo! Helo! Perkasa, GPMS, Mubarak dan lain-lain NGO-NGO Melayu, anda semua tidak apa-apa ke? Adakah anda masih beramai-ramai bermimpi, berngigau dan dalam khayalan lagi? Cuepacs! Bukankah kamu semua pertubuhan Ngo kakitangan kerajaan? Kenapa tidak perjuangkan hak kakitangan kerajaan? adakah kamu semua termasuk salah haluan?

Jangan risau, di bumi Malaysia ini, tiada seorang pun yang berani mencabar hak-hak kamu semua, jika hak-hak kamu semua itu berlandaskan perlembagaan Negara.

Tetapi dalam dunia globalisasi hari ini, Malaysia adalah Negara yang bersikap terbuka, sudah tentu orang-orang Melayu sudah sampai masanya mampu bersaing.

Inilah yang sepatutnya dan masalah yang perlu difikirkan oleh kamu semua 76 buah NGO-NGO Melayu ini.

  1. #1 by Wenger J Khairy on March 6, 2010 - 8:35 pm

    Hmm mmg biadap sinchew ni

  2. #2 by Aku on March 6, 2010 - 10:02 pm

    Saya mendapat tahu penulisan tidak semenggah pekerja Sin Chew itu dari Jebat Must Die. Saya tidak akui jawatan pekerja tersebut kerana nyata dia tidak bertanggungjawab menulis saperti itu dan, dengan itu, tidak layak diberi jawatan selain dari pekerja.

    Dia menimbulkan perasaan marah orang Melayu kerana menyindir dengan kata-kata saperti, “jika hak-hak kamu semua itu berlandaskan perlembagaan Negara.”
    Apakah dia bodoh atau sengaja mahu mengeluarkan kata-kata kesat? Apakah alasannya coba membayangkan hak-hak tersebut tidak “berlandaskan Perlembagaan negara”? Tahukah dia bahawa dibawah Artikel 153, peranan Raja-Raja adalah menjaga hak dan kepentingan Melayu serta juga “kepentingan berhak yang lain-lain (the legitimate interest of the others)”. Dan peranan ini dilaksanakan melalui Kerajaan yang dipilih rakyat melalui proses demokratik.

    Dengan mencabar Melayu dengan cara menggunakan kata-kata, “sudah tentu orang-orang Melayu sudah sampai masanya mampu bersaing”, dia mahukan orang Melayu menyerahkan Kedudukan Istimewa supaya dia dan jenisnya dapat mengaut hampir kesemuanya dan Melayu akhirnya ketinggalan lagi jauh kebelakang daripada dizaman kolonial British.

    Apa dia tidak tahu bahawa Melayu hanya dapat 19% ekuiti korporat sekarang dan belom menyebut kekayaan dalam bidang ekonomi lain. Apa dia tidak sedar bahawa tiada siapa boleh menentukan berapa lama Melayu boleh mencapai 30% equiti korporat sebab tiada siapa yang pernah pergi kejalan itu dimasa yang lalu. Apa dia buta huruf dan buta mata tidak melihat atau membaca Melayu tidak pernah berniaga secara besaran sabelom DEB?

    Hamba Allah berhati busuk ini harus diberi tahu supaya membaca komen-komen yang dikeluarkan diblog Demi Negara dan diblog Kempen SSS kebelakangan ini berkenaan kajian-kajian pakar-pakar asing dan tempatan yang banyak pengalaman dalam beberapa bidang diatas asal usul Melayu dan Rumpun Melayu, dan budaya Melayu yang hanya “berdagang” – tidak pernah “berniaga” – sejak beribu tahun yang lalu.

    Dia berkata, “Inilah yang sepatutnya .. perlu difikirkan oleh kamu semua 76 buah NGO-NGO Melayu ini”. Tapi dia sendiri perlu dipampangkan dihadapan matanya penulisan besar mengatakan

    “Kamu mesti berpendirian bertanggung jawab, berpatutan, bertolak ansur, secara dua hala, berterima kasih saperti Tun Tan Siew Sin berkata ditahun 1969 bahawa “The Malays have been generous enough” bukan sahaja menyetujui kerakyatan untuk bangsa kamu, yang “stateless” sabelom Merdeka, tapi juga melonggarkan syarat kerakyatan salepas Merdeka.

    Banyak lagi yang boleh ditunjjalkan didahi sisombong bongkak ini tapi memadai buat kali ini.

    • #4 by Hussin Rahman on November 29, 2011 - 7:26 am

      Orang kurang ajar macam ini perlu dicekik jer.

  3. #5 by pakteh adam on March 6, 2010 - 11:57 pm

    Pastikan selepas PRU 13, kita melaksanakan dan merampas 100% hak kita sebagai melayu yang telah diberikan secara kasih dan sayang dan kepercayaan.

    PRU 12 berlaku tidak lah sia sia. Kita sekarang telah sedar bahawa kecurigaan yang kadang kadang datang daripada mereka sebelum PRU 12, kini dibuktikan diseluruh Malaysia bahawa mereka adalah hipokrit diperingkat paling tinggi.

    Pastikan nama Tay Ting Yan dimasukkan kedalam senarai chauvinist daripada masyarakat Cina yang tidak perlu diberikan kepercayaan terutama didalam mempertahan kedaulatan dan keselamatan negara.

    • #6 by mohamed on March 7, 2010 - 10:18 pm

      “Pastikan selepas PRU 13, kita melaksanakan dan merampas 100% hak kita sebagai melayu”

      Yes, yes…..

      mohamed

      • #7 by sputjam on May 10, 2010 - 11:38 am

        Itulah orang malyu. Masih berpikiran lanun. Kerja tak mahu. Rampas dan merompak nombor satu. Inilah jadinya apabila standard pengajaran disekolah dan sifat ibu bapa yang tidak peduli akan anak-anak mereka sendiri.

  4. #8 by Jitu on March 7, 2010 - 8:48 am

    Ini yang Tun Dr Mahathir kata – penulisan vernakular perlu diterjemahkan supaya rakyat tahu apa bida’ah yang ditulis mereka. Bida’ah itu mesti dibantut dan dikentotkan.

    Ini orang Sin Chew nampaknya biadap, mahu mendatangkan rasa tak puas hati hingga kita terasa mahu maki memaki, tetapi kita mesti bertanggung jawab, tidak berbuat demikian, tidak saperti yang telah dibuatnya. “Two wrongs don’t make a right” kata pepatah Inggeris. But if we don’t at least point out to such fellows, they’ll think the wrongs they do are a permanent right. Now we tell them: don’t do that, it is wrong and we cannot take it lying down. (Sorry for the dwibahasa but to get the point across to these irresponsible and mischievous fellows in no uncertain terms, I’d even use Swahili or Trongkatripari).

    Think of the Social Contract man, of what your forefathers have agreed with our forefathers at Merdeka. Perkasa and the 76 NGOs merely want to ensure that what are due to the Malays are not eroded by the likes of you. Think of where you might have been if the Malay leaders had not agreed to non-Malay citizenship and risked a longer period of bloody British colonialism.

    You might even be in the highlands of Papua New Guinea where cannibalism is still practised to this day. You should have watched the AlJazeera report 1-2 months ago about the tension between the locals and the immigrant Chinese there, saying that the Chinese are resented even for doing grocery or retail business because they say it deprives the locals of job opportunities, as such things can be done by the locals.

    Here you are in Malaysia the generosity appears endless. Pernas Trading and FAMA had tried to set up for the malays the business tree from retail to wholesale to import/ export but you people made noises against curtailing Chinese middlemen activities such that weak-willed politicians even toned down FAMA’s middlemen role since decades ago. The one-way generosity must stop and be turned two-way and the weak-willed politicians must be pressured to remember the interest of the majority population in this country. Sin Chew and the like must not try to belittle, least of all make fun of, the efforts of Perkasa and the 76 NGOs.

  5. #9 by Yang Gambi on March 7, 2010 - 10:03 am

    Salam,

    Kalau TTY mengambarkan kaum Cina di Malaysia sebagai red indian di Amerika, dia sudah silap…. adakah kaum Melayu merampas hak kaum Cina di bumi Melayu ini ? adakah asal bumi Melayu ini diduduki oleh kaum Cina…. TTY tidak melihatkah kaum mana yg menguasai ekonomi di Malaysia ?………TTY telah membuat satu gambaran yng jahat dan tidak bertanggungjawab….

    • #10 by Dal on March 8, 2010 - 2:16 pm

      Salam

      “… adakah kaum Melayu merampas hak kaum Cina di bumi Melayu ini?… ”

      Sebenarnya kaum Cina merampas hak kaum Melayu … lihat kata-kata Tuan Jitu …

      “… Pernas Trading and FAMA had tried to set up for the malays the business tree from retail to wholesale to import/ export but you people made noises against curtailing Chinese middlemen activities such that weak-willed politicians even toned down FAMA’s middlemen role since decades ago…”

  6. #11 by Dal on March 7, 2010 - 11:08 am

    Biar si cauvinis, kiasu, racist jenis SCJP ini mengungkit melalak seribu bahasa, Melayu kini perlu kepada MPM setelah Melayu nampaknya tak dilayan oleh parti-parti Melayu terutama sayap pemudanya.

    Ukuran kasar sejauh mana kerja itu benar/betul ialah bila musuh tidak menyukainya.

    • #12 by mohamed on March 7, 2010 - 10:25 pm

      Sdr Dal

      “Ukuran kasar sejauh mana kerja itu benar/betul ialah bila musuh tidak menyukainya.”

      Tepat sekali bicara saudara.

      mohamed

  7. #13 by Semerah Padi on March 7, 2010 - 11:31 am

    Salam,

    Kerajaan perlu bertegas soal-soal yang membabitkan Perlembagaan Negara. Kerajaan nampaknya tidak begitu mengambil berat, macam pandang sebelah mata saja dalam soal-soal begini.

    Negara Malaysia, identitinya, bangsanya adalah berteraskan adat resam Melayu dan Bahasa Melayu. Sepatutnya tiada bahasa lain digunakan di khalayak ramai selain dari Bahasa Melayu (untuk sesama bangsa) dan Bahasa Inggeris (untuk berkomunikasi dengan orang asing). Bahasa-bahasa ibunda sepatutnya digunakan diperingkat ‘kekeluargaan’ sahaja bukannya di pertonjolkan diperingkat nasional seperti yang diperjuankan oleh pertubuhan-pertubuhan rasis seperti Dong Zong itu. Sepatutnya tidak papan-papan tanda yang bertulis bahasa cina di negara ini dipamirkan kepada umum. PM sendiri sepatutnya tidak terlalu galak dengan Bahasa Cina, tetapi agak menyepi apabila ada pihak memperjuangkan kedaulatan Bahasa Kebangsaan.

    “Negara ini Negara berdaulat”

    • #14 by Dal on March 8, 2010 - 2:20 pm

      Salam

      “..Kerajaan perlu bertegas soal-soal yang membabitkan Perlembagaan Negara….”

      Mampukah? Sebaliknya. Nampaknya secara evolusi usaha adalah menuju kepada Perlembagaan itu diubahsuai untuk secucuk kepada segala tuntutan kaum cauvinis ini …. manakala Melayu setakat membuat permohonan demi permohonan … tidak dijawab pun.

  8. #15 by Anturasis on March 7, 2010 - 11:35 am

    Sebilangan orang cina di mencari makan di Malaysia ini memamng rasis, tetapi tak sedar diri menuduh orang lain rasis. Dah lah si cina ini rasis dan “pendatang”, menuduh penduduk asal yang menerima mereka ini dulu sebgai rasis pula apabila kita memperjuangkan hak-hak kita sepertimana yang ada dalam Perlembagaan. Sememangnya mereka ini kurang ajar!

  9. #16 by anak on March 7, 2010 - 12:52 pm

    tahniah Anwar ibrahim..
    kau berjaya menaikkan semangat bangsa bangsat yang tak ingat jalan balik kampung..
    kau tolong bukak pintu belakang rumah tok penghulu..
    padan lah muka satu kampung…terlihat dek orang seisi rumah ..pintu belakang dah terbukak.

  10. #17 by najay on March 7, 2010 - 2:22 pm

    Mak oi. Biadap nya mamat ni

  11. #19 by KaboingToing on March 7, 2010 - 7:12 pm

    A racist paper written in a language so that only their race understand.

    I wish the Chinese take off the Siege Mentality they are having. Stop thinking everyone is out to get you or you will end up making more enemies than friends.

  12. #20 by OnDaStreet on March 7, 2010 - 8:54 pm

    Salam Darah Tuah,
    Ternyata Timbalan Editor ini mengabaikan data-data yang harus diambil kira atas tujuan gabungan tersebut dan data-data berkaitan dengan struktur ekonomi dan kemiskinan di Malaysia.

    Seharusnya dia lebih bijak kerana dia punya peluang untuk menyokong hujah berdasarkan fakta dan data, bukan semborono memperlekehkan usaha orang lain…

    ~ OnDaStreet

  13. #21 by antikayjey on March 7, 2010 - 9:51 pm

    Rasis betui ini akhbar bahasa Cina… Itulah… Mansuhkan saja sekolah jenis kebangsaan… Lebih membuatkan Cina dan India rasis.

  14. #22 by tebing tinggi on March 7, 2010 - 11:02 pm

    Memng sakit hati kalau dipersendakan,tetapi yang penting disini MPM dan seluroh umat Melayu harus mengambil iktibar daripada persendan ini untok memperkuatkan perpaduan.
    Ternyata Melayu lemah ,wlaupon jumlahnya besar bukan kerana kebodon tetapi kurangnya perpaduan sebagimana keturunan cina dan india yang mendatang mencari makan disini. Kejayaan mereka bukan kerana kelebihan akal fikiran, tetapi perpaduan dan keakraban sesama mereka walaupon jumlah mereka kechil.
    Hakikat orang Melayu sangat lemah dalam perpaduan haruslah diinsafi dengan iklas sehinga jumlah yang besar bolih dimampu gugat olih jumlah yang kechil, bukan sahaja dalam hal ekonomi malah hampir meruntohkan dominasi kepimpinan politik Melayu yang rata-rata dilihat semakin lemah.
    Tiada satu fomula ajaib yang bolih memperbaiki kedudokan orang Melayu baik dalam politik mahupon ekonomi melainkan perpaduan dan semagat kekitan antara satu sama lain ,itulah sebenarnya yang diamalkan olih mereka-mereka kaum cina dan iadia, walaupon adakalanya luarannya dilihat berpechah yang rata-rata kedudokan ekonominya lebih baik dari Melayu yang jumlahnya lebih besar.
    Sindiran Tay itu memang tepat dan mencabar kewibawan orang Melayu sebagai peribumi yang mempunyi jumlah yang besar didalam sebuah negara yang merdeka dan berdaulat tetapi harus meminta-meminta, dari sudut ekonomi mahupon politik.

    APA DAH JADI, APA NAK JADI
    SAMPAI SEKARANG MASIH BERTELAGAH LAGI.

  15. #23 by dinturtle on March 7, 2010 - 11:47 pm

    Salam Darah Tuah,

    First of all, kita perlu ingat artikel TTY itu ditujukan kepada kaum cina dan saya percaya TTY tidak sangka artikel tersebut satu hari akan dibaca oleh orang Melayu.

    Jadi kita boleh assume TTY teramatlah jujur dengan pendapatnya terhadap Melayu seperti tercatit.

    Walaupun terdapat, ‘helo, helo Perkasa …..’ ianya lebih bersifat menyindir. Jadi persoalannya, apakah motif TTY ? Bagi saya, tidak lebih dari mentertawakan orang Melayu dikalangan orang cina. Dan secara tidak langsung ia menggambarkan betapa tiada hormatnya mereka pada orang Melayu hingga dijadikan bahan ketawa sesama mereka.

    TTY harus diajar !

  16. #24 by Yusha'a Yuhyi on March 8, 2010 - 12:24 am

    Satu kelemahan melayu dari dulu sampai sekarang, dari zaman tok kadok sampai zaman IT, tetap dengan ayat biaqla, ikut sukala dan yang sama waktu dengannya. Sampai bila ooooiiiii?

  17. #25 by Kamali Ibrahim on March 8, 2010 - 1:41 am

    Kenapa Melayu sekarang nie senang sangat ‘dipersendakan’. Sikit2 sahaja ada nak complain. Saya sebagai seorang Melayu terasa amat malu setiap kali terdengar ada sahaja yang niak riuh bila perkara ‘perlembagaan’ ditimbulkan. Please get out of your victim mentality. Stop using race as a crutch. You have been given an education and opportunities. Use it.

    The non-malays have economically benefited by and large because of their hard work and because they don’t waste their time and money on expensive cars and houses as we see many in our society have. The world and the country does not owe you unbound wealth and prosperity. You have to work for it. But if you take a look at almost everyone who purports to defend Malay Rights, semua nak cepat kaya sahaja. The world has changed. We now have to compete with other countries who are advancing faster than us. Melayu tak Melayu we all need each other.

    Wassalam.

    • #26 by Jitu on March 8, 2010 - 3:09 pm

      If you are genuinely Malay, you are a pathetic case, man. Read up the history of your country, of your race and think where your nenek moyang was before. Just because you had some education, you think Malays who do not forget their roots, who defend and promote their rights and interests, who want unity but not at their expense, are conservative thinking?

      So, you are educated, emancipated, liberated, broad-minded, forward thinking, idealist, liberal, intellectual, ahead of the changing world, and what have you? Have you heard the word “pseudo”, man? Or “pengkhianat bangsa”?

      You badly need to broaden your mind many fold to realise that, in trying to appear liberal, you are in fact so narrow and limited in your thinking. Go see Royal Professor Ungku Aziz (he’s still around, the old man) – he has been so humble despite his position and you know what? He thought out good things for the poor Malays and proposed such things as Tabung Haji. You probably don’t know or refuse to acknolowedge the many spin off effects that institution has brought. And the Royal Professor never pooh-poohed the Malays.

      You pathetic scum. Ungrateful beneficiary of NEP – if you are Malay, that is. If you are non-Malay but masquerading as Malay, you should be dragged to Malacca seaside and di-sula sampai kemulut. I bet you don’t know what sula is, but never mind what it is.

      • #27 by Average Joe on March 9, 2010 - 9:36 pm

        Melayu Perasan macam Kamali Ibrahim ni memang begitu. dia rasa dia seorang sajalah Melayu yang bijak dan berpelajaran tinggi, terus jadi apologist tak bertempat dan memendang rendah masyarakat bangsa sendiri.

    • #28 by KaboingToing on March 8, 2010 - 6:30 pm

      Dear Pseudo Malay Kamali Ibrahim,
      I believe TTY is the one showing the Siege MEntality of Red INdians being surrounded by White MAn.
      MAybe YOU should advise them not to have the mentality.
      Also advise them to let go of their crutches of vernacular school.
      Get them to be more MAlaysian and have same supplier prices for Chinese as well as MAlays.
      GEt them to learn BM so that they do not have to have street names translated in their language.
      It is sad to hear a BAngla speak better BM than a 3rd generation Chinese MAlaysian.
      Also stop the “Must speak Mandarin” crutch to get jobs.
      BUt you are only good talking to real MAlays aren’t you?

  18. #29 by ray on March 8, 2010 - 6:09 am

    Perbandingan kaum china dengan orang orang Red Indian adalah satu usaha yang subversif.

    Red Indians bukan lah kaum pendatang padahal kaum china ni MEMANG kaum pendatang.

    Lebih tepat jika kaum china dibandingkan dengan kaum kulit putih amerika, jika dibiarkan berterusan meragut harta kekayaan Tanah Melayu.

    Jika tindakan Suqiu, Hindraf dibiarkan tanpa apa apa tentangan; orang Melayu/Bumiputera akan menjadi saperti kaum Red Indians di amerika.

    Syabas MPM 76 kerana memang TEPAT masanya untuk NGO Melayu membela hak yg termaktub dlm perlembagaan.

  19. #30 by VI03 on March 8, 2010 - 6:54 am

    Salam, aku pendatang.

    so, tak jadi masalah, kamu komenlah sesuka hati, kita semua berhak bersuara.

    api rasis dan kemarahan yang ditiup-tiupkan oleh penulis telah pun berjaya menghalang semangat perpaduan di kalangan pembaca.

    haraplah saudara-saudari membuka minda dan mata.

    takpun, baiklah, mari kita sama-sama memuaskan nafsu dan ego, jom kita bantai pendatang-pendatang yang kurang ajar seperti Tay.

    Hidup Melayu…Cina pegi mampus.

    salam,

    aku pendatang dan aku pun pemergi suatu hari….

    pathetic…

    • #31 by KaboingToing on March 8, 2010 - 6:32 pm

      Dear VI03.
      Agree with you, you are pathetic.

  20. #32 by garret on March 8, 2010 - 8:38 am

    dah terlambat kot..tulah lain kali nak buat keputusan ingat bangsa dan agama dulu…baik hati tak boleh masuk lagi…ni nak marah orang cina sah tak boleh…spa baik hati sangat bagi depa kerakyatan dulu? sapa???..biar tak berapa maju tak hak sendiri..dok bangga mesia maju bukan kita punya pon.

    • #33 by KalianSawi on March 9, 2010 - 2:21 am

      Betul tu.

      Apa gunanya negara kita kaya bila yang orang yang kaya bukannya kita.

      Apa gunanya negara kita maju bila orang yang berkuasa bukannya kita.

      Lebih baik miskin berdaulat, daripada menjadi hamba yang kaya kepada orang lain.

  21. #34 by Samyvellu on March 8, 2010 - 10:39 am

    I total agree with you in some instances of the article but his analogy would be correct when considering the fact that 98% of the civil service is Malay, 99% of the polis force is Malay, 99% of all GLC’s are in Malay control and the list goes on… I suggest you people look into and get your politicians accounted for and the Malay riches will be known. You are real barking up the wrong tree. I sure if all is declared the Malays will top the charts in Malaysia. Give it a though, you will remain in this position forever if you keep your aim on the wrong enemy. That’s all we are trying to tell you brother.

    • #35 by flyingman on March 8, 2010 - 12:53 pm

      Cant blame anyone if the civil service or the police force is made up of 99% Malay? The chinese and indians don’t want to join the civil service..

      They only have themselves to blame..

      • #36 by Average Joe on March 9, 2010 - 9:51 pm

        setuju sama Flyingman… diorang ni cakap english pun tak betul, cakap bahasa Malaysia pun tak betul, macam mana mau lulus itu Suruhanjaya Perkhidmatan Awam punya interview?

    • #37 by Jitu on March 8, 2010 - 2:47 pm

      Vat, vat, vat? Ver got your sources, the authority on the figures you quote, brother?

      You sure not the former mantri lah, talking laik dat one.

      Can you find some 10 non-Malays wanting to join the Army or the police Force – give full names, i/c nos, full addresses and phone nos. I’ll send them to KDN and MINDEF and ask them to contact those people, verify their bona fide and call a few to an interview to determine genuine interest, qualification and capability, then offer the eligible ones jobs.

      Give them here or email this blog owner and he can notify me to contact him for the particulars. Boleh?

    • #38 by OnDaStreet on March 8, 2010 - 3:34 pm

      If not mistaken, PDRM has tried their best in getting non-bumi to join the force, but sees to be not getting the interest from some.. perhaps you can hep to answer why?

      ~ OnDaStreet

      • #39 by hampeeehhh on March 10, 2010 - 12:20 pm

        Cina dan India cuma pohon jawatan pegawai aje…. yang jawatan peringkat bawahan di orang tak layan… Kat opis aku ni… pegawai yang bukan melayu ada lebih daripada 25%… tapi kakitangan sokongan 100% orang melayu… fikirkan lah…

        • #40 by Average Joe on May 10, 2010 - 11:20 pm

          agreed with hampeeehhh

          those cinakuis bukannya apa diorang tak nak keje govt, bukan pasal gaji tak masyuk, bukan pasal diskriminasi yg sebenarnya takde berlaku pun… tetapi lebih disebabkan keegoan superiority complex diorang… tak sanggup berketuajabatankan seorang Melayu no matter how good that Melayu boss could be… itu le sebenarnya…

  22. #41 by flyingman on March 8, 2010 - 12:49 pm

    Ermm…orang cina di Malaysia nak sangat jadi macam orang cina di negara jiran mereka…

    Jangan harap lah!! Selepas PRU13,insyallah,kita akan ambil semula apa yang hak kita and at the same time tidak menepikan sebarang kaum.. Just doing what is right..

    Regards
    Flyingman

    • #42 by KalianSawi on March 9, 2010 - 2:23 am

      How can we convince the chinese that Malays will never tindas other races the way the chinese tindas other people? The chinese siege mentality couldnt be changed even evidences are right under their nose.

  23. #43 by hahahha on March 8, 2010 - 12:51 pm

    Mamat macam ni,patut lempar balik china ja…suruh dia kondem kat sana pulak…kot-kot nak kena hukuman tembak sampai mati ka kat sana.hahaha…

    Baru dia tau macam mana bertuah dia dapat hidup kat Malaysia ni.Tu pun nak pung pang pung pang.

    barai la cina sekor ni.

  24. #44 by PAPAGOMO on March 8, 2010 - 1:51 pm

    salam, kawan mohon Copy artikel mantap ini. salam perjuangan

  25. #45 by Hang Nadim on March 8, 2010 - 2:49 pm

    Elok buat laporan polis dll laporan yg patut.

    Tak boleh bagi muka.

    Tunjukkan kpd dunia Melayu bukan mengigau atau khayal sebarangan. NGO2 Melayu/ Islam dan MPM perlu bekerja lebih keras dan berkesan. Keujudan org2 spt ini dan yg sewaktu dgnnya baik dlm atau luar BN atau di luar parti politik yg berlesen di M’sia bukti bahawa NGO2 tadi dan MWP memang sangat2 diperlukan di bumi terakhir Melayu ini.

  26. #46 by 1Melayu on March 8, 2010 - 4:14 pm

    Salam semua,

    1.Tan Ting Yan patut diusir keluar dari negara ini.

    2.Suratkhabar Si Chew patut diharamkan dan ditamatkan lesen KDN.

    3.Siapa yang Rasis ? Melayu atau CINA ? kalau ikut pendapat Dr Riduan Tee ,bangsa CINA adalah satu bangsa yang cukup rasis lagi Chauvanis.

    4.Menteri Amaran KDN ,tunggu apa lagi ! tak kan nak terus bagi amaran lagi,action is louder than words !

    • #47 by KalianSawi on March 9, 2010 - 2:27 am

      Ini kerana hanya orang Cina yang mengenali perangai orang mereka. Cina bukan sahaja rasis terhadap kaum lain, malah mereka rasis sesama sendiri mengikut keturunan dan clan clan masing2. Kalau cina lain bukan keturunan atau clan mereka, haram jadahlah mereka nak tolong. Lihat sahaja singapura. Negara adalah negara keluarga mereka. Semua hasil negeri dan syarikat kerajaan keluarga mereka yang pegang.

      • #48 by sputjam on March 16, 2010 - 11:57 am

        pada pendapat saya, orang cina paling terbuka pandangan mereka.
        kalau seseorang cina memeluk agama islam, atau keristian, atau hindu, tiada siapa pun akan mengkritik, kerana itu adalah hak individu. malah, terdapat orang cina yang memakai baju kebaya pada hari jumaat dan menyertai kavadi semasa thaipusam.
        kaum melayu/islam pula paling irrasional dari segi pemikiran terbuka dan kematangan. Kalau seseorang yang sama kaum tidak berkelakuan saperti pihak yang memerintah, maka dia akan diugut atau disingkirkan. Perbincangan terbuka, berdebat tidak digalakkan kerana iaakan menghasut kekuatan pihak yang memerintah. melayu layu kerana tiada kebebasan untuk bersuara dan bertukar pendapat.

      • #49 by aftar on March 26, 2010 - 2:28 pm

        menteri di KDN mana tahu buat kerja
        yang dia tahu bagi ‘AMARAN’
        entah apa apa punya menteri
        aku dah naik meluat dgn jenis menteri yang tak tahu apa kerja dia.
        suruh dia belajar lagi boleh tak!!!!
        atau tukar saja menteri lain

    • #50 by aftar on March 26, 2010 - 2:37 pm

      kawan aku berniaga dah 15tahun
      pelanggan dia 100% melayu
      tidak ada seekor cina pun yang masuk ke kedainya
      ini menunjukkan betapa rasisnya kaum ini
      kaum ini tahap rasis mereka memang keterlaluan
      tapi sebaliknya menuding jari kpd org melayu
      satu lagi disebabkan kita org melayu terlalu
      berlembut dan suka mengalah sebab itu dah kena pijak kepala.
      tengoklah baru ‘cium keris’ saja dan kena minta maaf kepada mereka… apa ke jadahnya

      • #51 by sputjam on March 29, 2010 - 1:52 pm

        brudder!
        tengoklah apa barang yang didagang oleh kawan engkau/kau.
        Kalau jual kopiah/songkok jangan harap orang cina menjadi pelanggan.
        kalau jual makanan ada daging lembu. sama juga. Yang buddhist tak makan daging lembu. Orang beragama hindu pun begitu.
        Kalau servis dan produk bagus, tengok sajalah, ramai pelangan cina akan masuk beli. Tanya saja orang yang menjual goreng pisang yang rangup di JB. atau nasi lemak antarabangsa di kampung baru. Dan juga Ramly burger, yang masyhur sehingga ke singapura.
        Kalau produk melayu bagus, kadang-kadang penjalnya pula kurang disiplin. kadang-kadang buka. Tak tentu masa penjualan. Mesti ramai, termasuk pelangan melayu yang “fed-up” dan langsung tidak peduli.

        Memang benar orang melayu terlalu lembut. Sebab itu pelajar melayu yang malas dan kurang disiplin tidak dihukum oleh ibu bapa atau guru melayu. Kalau di hukum, sudah tentu tahap kerja mereka akan naik.

  27. #52 by darahtuah on March 8, 2010 - 5:35 pm

    PAPAGOMO,

    Salam.

    Semua rencana saya, setelah diposkan dlm blog ini, menjadi hak awam sebagai bahan rujukan.

    T/kasih.

    Darahtuah.

  28. #53 by Karpalcacatracist on March 8, 2010 - 6:19 pm

    Tafsiran

    Cina = White = Pendatang menguasai Economy

    Melayu = Maori = Majoriti Miskin

    • #54 by Winner2 on March 9, 2010 - 5:37 pm

      I love this

      Betul,kami orang cina yeah la pendatang menguasai Ekonomi. Why??? Because there aren’t anybody else who is willing to work hard.

      Money doesnt fall down from the sky!

      • #55 by Average Joe on March 9, 2010 - 9:32 pm

        just because you work hard like hell it DOES NOT mean you can grab whatever doesn’t belong to you. that too, your so-called “success” wouldn’t turn into reality if not for workers and professionals from all ranks who have worked tirelessly FOR you businesses – a bulk of which include those Malays whom you look down.

        golongan kamu ni rajin sangat ke? pandai sangat ke? jangan nak PERASAN lah. setakat RAJIN DAN PANDAI MENIPU itulah yang lebih banyak dapat dilihat. pandai & rajin yang tulen itu tak seberapa pun.

        PITY you pathetic sore loser who still mistakenly think yourself a “winner”. You’ve already been losing from the first moment the malicious agenda of your likes being exposed one after another. We’ll gorge out the very eyes which have ever dreamt for Middle Malaysia!!!

  29. #56 by Tamingsari on March 9, 2010 - 2:42 am

    Saudara2 tak nampak ke? Tebalikkan cerita TTY, melayu red indian dan cina orang putih. Ini yg terjadi di Malaysia. TTY bukan bodoh. Reverse physcology. Masakan dia tdk tau membandingkan cina sebagai red indian di amerika bukan contoh yg tepat dan adil. Hujah2 dari saudara yg marah menepati intipati tulisannya. TTY sebenarnya mengejek orang melayu yg bakal hilang segalanya dan senasib dengan red indian di amerika.

    Sungguh halus permainan TTY. Niat sebenar dia ialah membangkitkan kemarahan orang melayu sampai ketahap anti cina. Apabila orang cina marah pada orang melayu secara otomatik mereka akan marah pada Umno. PRU 13 Umno/BN bakal hilang undi dari kaum cina. Saya minta saudara sebangsa jangan termasuk dalam perangkap TTY.

    Diwaktu sama kita perkuatkan muafakat bangsa dan agama, serta menyeru seluruh bangsa malayu memerangi DAP dan mereka yg bersekongkol dgn DAP. Yakinlah, TTY adalah tangan ghaib DAP dan PKR. Parti PAS harus disedarkan bahawa kekuatan agama dan bangsa melayu terletak pada perpaduan dan penyatuan ummah.

    Dari artikelnya TTY merupakan anti nasional dan subversive element. Jangan kita layan TTY. Biar KDN dan Cawangan Khas layan dia.

    • #57 by Isa on March 9, 2010 - 3:07 pm

      Bukan tangan ghaib DAP. Mungkin card carrying member. Btw, siapa punya Seng Chew? Management dia keras fasal party affiliation ke? Mungkin ambik saja siapa asalkan boleh promote Chinese interest.

      Tak boleh biarkan kapada KDN dan Polis sahaja. Kita mesti bei dia orang tahu kita semua cannot take it lying down. Dia orang tak boleh say things as they like without being challenged. Mesti kita buat selalu. Kalau tidak dia orang naiik kepala.

      Saya yaakin ada antara dia orang yang baca komen kita diblog ini tapi tak mahu komen sebab takut kena kerumun.

      • #58 by Average Joe on March 9, 2010 - 9:47 pm

        setuju dgn pendapat sdr. Isa… kita sendiri perlu lebih tegas bersuara, jgn sekadar biarkan segala-galanya kepada KDN. lagipun kita hanya ada Kementerian Dalam Negeri tapi dah tak ada Menteri Dalam Negeri dalam ertikata sebenarnya. cuma ada Menteri Amaran saja rasanya.

    • #59 by KalianSawi on March 10, 2010 - 2:14 am

      PRU13 dikatakan memang main player die UMNO vs DAP. Betul kata mahathir, sekarang orang melayu masih diancam oleh bakal penjajah dalam negara sendiri.

      Siap sedia lah.

  30. #60 by Winner on March 9, 2010 - 2:38 pm

    So many Loser here..~!!!

    • #61 by Average Joe on March 9, 2010 - 6:46 pm

      and worse, a pathetic sore loser who mistakenly thinks he is a winner!

    • #62 by ray on March 11, 2010 - 10:26 am

      oh yeah?

      by whose yardstick eh??

      one man’s poison is another man’s MEAT

      one man’s terrorist is another man’s FREEDOM FIGHTER

      one man’s loser is MANY MANY men’s LEADER

  31. #63 by pantanganakmelayu on March 9, 2010 - 11:18 pm

    MASANI LAH PAS UMNO BERSATU TANPA PERBEZAAN IDEOLOGI BERSATU MENENTANG CINA KAFIR..TAKBIR!!!

  32. #64 by zack on March 10, 2010 - 3:09 am

    salam semua! kenapa tiada orang nak buat laporan polis mengenai artikel akhbar cina itu yang mempersoalkan kedudukan orang melayu dan membangkitkan rasa sensitiviti bangsa kita dan kebencian kaum? ini sedition tau.

    kalau orang melayu, kalau utusan komen pasal mereka, mereka berdegar seluruh negara menyuruh pihak berkuasa mengambil tindakan undang2, ISA dan mahkamah lah, kononya kita menghasut!

    pahlawan cangkul

    • #65 by KalianSawi on March 12, 2010 - 4:01 am

      Its because Malays lebih bertoleransi dan perangai orang Melayu bukan macam orang Cina tok tok tu. Ini pun dah membuktikan siapa yang seditious dan siapa yang tak. Siapa yang curi dan memanggil orang lain pencuri? D-A-P!

    • #66 by Mobius on March 12, 2010 - 9:33 am

      Why don’t you report?

  33. #67 by a chinese on March 12, 2010 - 1:03 am

    hi all,

    i dunno why you guys always say the chinese controlled the economy of malaysia. even in our form 4 history book it says chinese involved more in business, malays more in public sercive, and indians more in ladang getah. yes, chinese people like to do business, but these are hard earn money too. if people from other races were to open another mini market beside a chinese grocery shop, they woulndn’t protest and say that you are threatening their rights. even the government has been giving the malays so many incentives and tax previleges to do business, where chinese and indians dont have.

    this is a free market, to survive in commercial world you need to compete, giving better service, better pricing and so on. you cannot say “hey, it is not fair that you chinese store have better business than mine, so i demand the government to give me subsidy until one day my business is better than yours… or at least 50% of total business must be given to me….”

    in such case where and when can you be capable to compete? if a malay store or indian store is giving better price, better service, sure we will like to buy from this store.

    like me. you think where my money come from? you think my father gave me one ar? you think i no need study no need to work can have money meh? even now im paying PTPTN loan you know. we all start from zero too.

    try to visit some chinese kampung baru, and you will find there are many poor chinese families too. poverty is not an issue of one typical race, but all races have such problem too. open you eyes and see among yourself where are the rich malays, who can buy big big houses, big big car, there are all umno politicians, umno contractors.

    i hope one day, we dont have to argue about all these anymore. i just brought a burger ayam special from a malays store, it was very nice, i played with his little 2 year old girl, she was cute, i like eating malays store burger, we chat and make jokes, make friends too, where got any racial issue?

  34. #68 by Average Joe on March 13, 2010 - 8:04 pm

    Salam all….

    Tan Sri Francis Yeoh ada bercakap pasal “a need for brutal compettion for Malaysian economy to thrive”. Here… actually news article from NST.

    http://www.ytlcommunity.com.my/commnews/shownews.asp?newsid=51469

    A FB friend of mine has rebuked Tan Sri fancis Yeoh in his FB page:

    http://www.facebook.com/uzaidiudanis

    Mengikut artikel YTL Community website, Tan Sri Francis Yeoh berkata Malaysia tak patut ada “LITTLE BROTHER” mentaliti ..Secara tak langsung mengatakan tak patut bisnes dari satu kaum di lindungi dan diberi keutamaan oleh kerajaan.. tapi Tan Sri , kalau tak kerana di lindungi dan diberi keutamaan , YTL tak kan dapat POWER bisnes dari TNB . Keretapi Express KLIA pun rasa rasa tak dapat jugak sebab banyak International company yang boleh buat tanpa orang tengah YTL .. even Tanjung Jara Resort yang dulu dimiliki oleh kerajaan pun tak akan diberi ke YTL sebab banyak International Hotel Chain yang boleh menguruskan resort tu dengan lebih baik… so now who is talking about “little brother” mentality??? and who is talking about “BRUTAL” competition ????

    Tan Sri patut sedar he is so lucky son of the gun .. kalau kita betul ikut brutal competition, dia masih lagi jadi hardware shop jual building material.. tak sedar ke dia dapat macam macam..even dapat power project walaupun dia tak ada experience in power business. Harga TNB beli dari dia pun mahal dan bukan ikut bisnes brutal competition….semua nya sebab kita ada “little brother attitude” ..sekarang ni nak kondem polisi Malaysia pulak…

  35. #69 by Malkit on March 15, 2010 - 10:39 am

    I like the comment made by “a chinese says”. My question – why are we so racial these days. Going back in time, not that long ago like in the 60’s & 70’s, we all grew up having friends from different races, we even play together, study together. Those days the communication was either in English or Malay. Further I was the first batch of students where where some of the subject was in taught in Malay language. We didnt have any issue in language as all of us could read & write in both english & in bahasa malaysia. I even attended agama class learn to write in jawi, attended chinese class to learn mandarin and even attended tamil class learn to read & write in tamil. there were other students did what i was studying as we wanted to learn & understand each other cultures, languages. These days students are prevented from attending such class, correct me if Im wrong here. Hence when I go to my kids school, i observe interaction of students are among the same races, no longer mixed. If we dont check and do something at this level, then for the rest of our life or at least my live,i will read comments the chinese who are the minority are controlling the economy, the malay are controlling the administrative and the indians are in plantation.
    Just to inform, I am from a small town called Muar and till todate, all my age group of all races do meet and have a good time and it is also good to note that all our kids are talking and playing with one another. Further my kids as well as my other races friends kids knows what to do when ever we go to a different race house.

  36. #70 by Shows some support on March 17, 2010 - 5:19 pm

    Really like the points posted by Malkit and A chinese says. Political issues are reli like big man’s game which plays around ego. Everyone will do wrongs, and the must is to realize the wrong-doing. While accusing other’s wrongdoing, plz do remember check and re-check your own perception. See things from different angles. Just like you buying a nasi lemak, why you bought nasi lemak instead of curry puff? Why you add eggs instead of sotong? We’ve conditioned in some way that we don’t even realize. Please don’t influenced by some stereotype that you don’t even know when and how it built-in on you. Although that is what you taught or learnt or listened since you small, but doesn’t mean that it is always true. You and I know that we are the same kind, regardless of skin color. The world is dying, put that effort on saving the green will be much worthy, if we are really concerned of our off-spring. Green-peace!

  37. #71 by Shows some support on March 17, 2010 - 5:23 pm

    Oh yeah! By the way, I really heart nasi lemak! Its taste real good.

  38. #72 by whiteorange on May 8, 2010 - 8:42 am

    Aku Melayu , Aku berdarah Melayu , Aku akan pertahankan Hak Aku … tapi aku kena buka mata juga, aku anggap sindiran dan teguran bukan Melayu itu sebagai cabaran,, kerana aku sedar orang Melayu banyak tertinggal dalam banyak hal terutama bidang ekonomi, Kita terlalu banyak menuding jari, segala peluang dan ruang tidak digunakan sebaik mungkin,, kita banyak bercakap tapi kurang bertindak,, kita banyak peluang tapi tak tau nak guna peluang , yang lebih malang kita salah guna peluang ,,, aku tengok kaum yahudi di Amerika, mereka tak ramai tapi mereka sangat berkuasa , kenapa? sebab mereka punya wang ,, maknanya mereka punya kekuatan ekonomi ,, yang lain2nya akan menyusul, faham2lah kalau punya wang ,, semua boleh jadi,, kalau tak punya wang, jangankan orang lain ,, anak bini pun benci kita ,, tak ada wang negara boleh tergadai, tak ada wang bangsa boleh tergadai, tak ada wang agama boleh tergadai, tak ada wang maruah boleh tergadai, yang teruk lagi tak ada wang tubuh tergadai… wang=ekonomi .. tak ada negara tapi kalau banyak wang, boleh jadi raja ,,, so bangkitlah melayu ,, bangkitkanlah ekonomi kamu .. jalan yang paling baik ,,, jemaah dikuatkan .. bak kata Tun Daim ,, kita perlu punya networking yang banyak tapi bukan networking yang omong-omong kosong … bangkit melayu, bangkitkan ekonomi Melayu, yang kuat bantulah yang lemah, Melayu yang dah berjaya tu pandanglah ke bawah , orang politik tak kiralah parti apa, jangan asyik perbodohkan ahli, yang dah kenyang tu, agih2 lah kekayaan tu untuk bantu yang lain jadi kaya,, ada duit macam2 ada … tepuk dada tanya iman …..

  39. #73 by DAPMulti on November 15, 2011 - 9:00 pm

    that’s because u MALAS,idiot!Melayu mungkin akan hilang,kerana INDON lagi banyak!

  40. #74 by Hussin Rahman on November 29, 2011 - 7:28 am

    Sebagai orang Islam, sememangnya kita disuruh jangan mempercayai orang kafir.

  1. 7 NGO CINA DISERU MENUMBANGKAN KERAJAAN « Hidup Tuah!
  2. Akhbar Cina ketawa gabungan 76 NGO Melayu – Portal PakDin.my (arkib)

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

%d bloggers like this: