7 NGO CINA DISERU MENUMBANGKAN KERAJAAN

1. Kritikan Timbalan Editor SCJP terhadap usaha 76 NGO Melayu untuk menubuhkan MPM sebenarnya, tidaklah begitu dahsyat dan menggerunkan jika dibandingkan dengan saranan NYSP pada 13 Jun 2009.

2. Akhbar berkenaan menyarakan supaya 7 NGO Cina menumbangkan kerajaan jika enggan memenuhi permintaan mereka supaya Sijil Gabongan Sekolah Cina (UEC) diiktiraf. Saranan tersebut adalah ekoran pandangan Menteri Pelajaran bahawa sijil berkenaan tidak menepati Akta Pendidikan Negara dan sylibus yang diajar. Maka sebab itu pihak kerajaan tidak mengiktiraf sijil-sijil tersebut.

3. HANYA kerana sebab tersebut kerajaan mestilah ditumbangkan. Ratusan / ribuan permintaan mereka yang telah dipenuhi sejak semasa hendak merdeka hingga sekarang nampaknya langsung tidak meredakan kerakusan sikap kiasu golongan ini. Bacalah sendiri terjemahannya di bawah.

4. Sebenarnya sikap tersebut adalah selari dengan 3 strategi RJP kaum Cina untuk berkuasa di Negara ini.

5. Mengikut berita terkini, kerajaan sedang mengkaji kemungkinan mengiktiraf Sijil tersebut.

6. Satu soalan yang wajar ditanya ialah adakah kaum Cina akan kembali berduyun-duyun menyokong BN dalam PRU Ke-13 nanti, sekiranya pengiktirafan itu diberikan? Jika ya, siapakah yang boleh memberikan jaminan itu? Atau mereka kekal dengan sikap tak menyokong BN, sepertimana yang dilaporkan oleh Merdeka Centre? Jika demikian, yang dikejar tak dapat, yang dikendung berciciran?

7. Lantas terpulanglah kepada para pembaca mentafsirkan ancaman berkenaan, perubahan pendirian kerajaan ini dan implikasi / impak pengiktirafan itu, jika sesungguhnya ianya diberikan nanti.

8. Satu reaksi yang mesti dielakkan ialah menyalahkan / memarahi mereka / menyekat permintaan mereka. Mereka berhak meminta dan mendesak serta mengancam.

9. Jika tak mahu kerajaan mengubah pendiriannya, apa patut dibuat?


Terjemahan artikel Nanyang Siangpao tersebut :-

Nanyang Siangpao
Per: peranan NGO cina
Ruangan: kawasan editorial ms A13
Tarikh: 13hb Jun, 2009 (Sabtu)

Tajuk:

Jangan berhenti selagi tidak mencapai matlamat

TPM Tan Sri Mahyudin semasa berjumpa dengan NGO pendidikan memberitahu bahawa sijil gabongan sekolah cina tidak menepati akta pendidikan Negara dan sylibus yang diajar, sebab itu pihak kerajaan tidak mengiktiraf sijil-sijil tersebut.

Selain dari itu sekolah-sekolah menengah cina terpaksa memilih jalan berdikari, dan dengan itu pihak kerajaan tidak dapat menghulurkan bantuan kewangan kepada sekolah-sekolah menengah cina.

Saya menganggap pihak kerajaan tidak mengiktiraf dan tidak menghulurkan bantuan kewangan pada sekolah-sekolah menengah cina sudah diduga, tetapi Menteri pelajaran dalam masa yang singgkat selepas memegang jawatan terus berjumpa dengan 7 persatuan NGO cina menunjukkan pihak kerajaan ingin mendengar suara masyarakat cina tentang perjalanan sekolah-sekolah cina.

Perjumpaan kali ini tidak menunjukan sebarang langkah perubahan yang berkesan, kita tak perlu kecewa, jika seluruh masyarakat cina di seluruh Negara tidak kira kumpulan kecil atau kumpulan besar bersatu tumpukan kekuatan pertahankan dan memohon kepada pihak kerajaan, saya percaya satu hari nanti akan tercapai cita-cita tersebut.

Ibarat air boleh timbulkan kapal, air juga boleh tenggelamkan kapal, kerajaan adalah dipilih oleh rakyat, ahli-ahli politik terpaksa melihat suara rakyat, rakyat diibarat seperti air, air boleh timbulkan kapal dan juga boleh tenggelamkan kapal, jika disukai rakyat maka berjayalah mereka, jika tidak disukai rakyat maka hilang lah mereka. Ini adalah teori sejak zaman dahulu lagi.

Dato Sri Najib seorang pemimpin yang sangat berkuasa dan berwibawa, berani mambuat keputusan, ada sikap seperti ayahnya, tidak takut dengan ancaman, berani dan berpandangan jauh. Berani lakukan sesuatu yang orang lain tidak mampu lakukan. Beliau berjanji tidak akan menutup sekolah-sekolah rendah cina, pihak kerajaan bukan sahaja tidak menutup sekolah rendah cina malah terus membantu sekolah-sekolah rendah cina.

Beliau berkata, pihak kerajaan mahu kementerian pendidikan mengambil berat tentang menggalakkan murid-murid menguasai pelabagai bahasa, dan pastikan kepada murid-murid yang ingin belajar bahasa Mandarin diberi peluang. Saya setuju salain bahasa Inggeri, bahasa Mandarin juga salah satu bahasa yang penting.

Beliau menjadi menteri pelajaran pada tahun 1995 hingga 1999, semasa menjawat menteri pelajaran beliau telah mengubah akta pendidikan, menjamin kewujudan sekolah-sekolah cina dan beliau telah memberi sumbangan yang besar terhadap sekolah-sekolah cina.

Mengikut akta pendidikan 1961 perenggan (2) menteri pendidikan berkuasa pada bila-bila masa mengubah status sekolah-sekolah jenis kebangsaan kepada sekolah kebangsaan termasuk sekolah jenis kebangsan Cina atau sekolah jenis kebangsaan Tamil. Pada masa itu Najib sebagai menteri pelajaran menerima cadangasn MCA supaya menghapuskan perenggan tersebut yang mana ia telah menyelamatkan keadan di mana sekolah-sekolah jenis kebangsaan tidak mengalami ditutup.

Saya kaitkan sejarah akta pendidikan yang telah diubah oleh perdana menteri sekarang yang pada semasa beliau menjadi menteri pelajaran selama 5 tahun. Beliau yang bersikap terbuka dan bijak, beliau lebih banyak memahami pandidikan sekolah cina.

Saya cadang 7 NGO cina yang mewakil masyarakat cina, berjuang bertertusan supaya sijil gabungan sekolah-sekolah cina diiktiraf oleh kerajaan, saya berharap juga MCA, parti Gerakan dan Pakatan Rakyat melalui perbincangan dalaman mendapat kata sepakat selesaikan masalah ini, bermakna selagi belum mencapai matlamat selagi itu kita terus perjuangkan.

  1. #1 by Dal on March 8, 2010 - 7:39 pm

    Maka itu Melayu tiada jalan lain melainkan MPM mesti dikukuhkan sehingga Melayu mempunyai option yang bermakna buat Melayu.

    “Mengikut berita terkini, kerajaan sedang mengkaji kemungkinan mengiktiraf Sijil tersebut.” ….. Kalau ini berlaku, MPM akan lebih menjadi pilihan utama.

    • #2 by Aku on March 9, 2010 - 11:57 am

      Aku sokong pendapat Dal. Tidak boleh dibenarkan mereka melanda-landa naik kepala. BM tidak dihormati, Mandarin diagungkan, sekarang mahu pengtirafan sijil mereka pulak? Mana boleh. Tidak boleh sama sekali.

      Aku tidak benarkan. Kawan-kawan aku tidan izinkan. Saudara mara aku tidak inginkan. Nenek moyang aku akan bangkit dari kubur memaki hamun pemerintah jika melayan mereka yang naik kepala melanda-landa ini. Aku semua tidak rela dan akan bangkitkan saperti Tengku A Rahman dibangkitkan kerana melepaskan Singapura keorang Cina. Aku sumpah salepas dia dah mati, sehingga Aku mati. Harap dengar, wahai Najib yang berkuasa. Dan Ahli-Ahli MT UMNO sekelian.

      Setuju dengan pendapat bahawa tiada gerenti mereka mengundi BN jika dilayan berlebihan. Bukan tidak tahu mereka jenis tak berterima kasih hingga menidakkan atau mempersendakan kata-kata Tun Tan Siew Sin ditahun 1969 bahawa “The Malays are genereous enough” menyetujui kerakyatan bagi bukan Melayu dan melonggarkan syarat-sayarat kerakyatan untuk bukan Melayu salepas Merdeka. Ada juga yang menidakkan adanya Kontrak Sosial. Bukan tidak tahu banyak yang berpendirian sentiasa mahukan lebih, lebih dan sebih. Nanti semua dimahukan mereka dan hak Melayu dicebis-cebiskan.

      Cukuplah Najib dengan menyusu kera dihutan, anak dikendong keciciran. Liberalisasi, bantuan wang kesekolah Cina, budget MRSM dipotong 60%, desas desus MRSM akan diketepikan, kemudahan-kemudahan DEB banyak akan dilenyapkan, Model Ekonomi Baru akan melebihkan kepentingan bukan Melayu. Maka sekarang kita laungkan: Jangan abaikan dan cebis-cebiskan hak dan kepentingan Melayu. Jangan melampau condong kapada bukan Melayu untuk meraih undi. Ingat, Melayu bosan diPRU12. Jaga, jangan Melayu marah lagi diPRU13.

  2. #3 by mohamed on March 8, 2010 - 10:39 pm

    They will never stop demanding until we have nothing to give. Even then they wont stop. That is why grass root Malays need PERKASA, MPM…and hopefully these leaders could not be bought.

    Banyak Melayu UMNO yang “termakan budi” kaum cina, india: sampai tak berani nak bersuara. Phenomena ini saya faham dirasa juga semasa TUN Mahathir dulu pun.

  3. #4 by tebing tinggi on March 9, 2010 - 12:34 am

    “Air bolih menimbulkan kapal dan air bolih menengelamkan kapal” ,kerajaan yang dipilih diumpamakan kapal yang yang akan ditengelamkan olih “air”,yaitu rakyat yang memilih sekiranya tuntutan tidak dipenohi. Untok menengelamkan kapal air memerlukan angin bagi mehasilkan gelombang bagi menengelamkan kapal. Gelombang disini ialah permufakatan kaum cina dari pelbagai pertubohan melangkuai idealoji politik bagi mencapai matalamat bersama.

    Mereka telah dihulorkan betis tetapi teleh mendapat peha dan Najip telah menjadi wira mereka dalam memenohi kehendak mereka menghaposkan perengan “2” akta pendidikan 1961 , yang memberi kuasa kapada menteri pelajaran bagi mengubah status SJK kapada SK. Najib telah dilabelkan sebagai berani dan pembela kapada kepentingan dan tuntutan masyarakat mereka ,yang mana menteri peljaran sebelum Najip tidak berani melakukannya mungkin takut menyingong perasaan orang Melayu.
    Sekarang mereka mahu kerajaan meitiraf ” sijil gabongan sekolah menengah cina ” dan membiayai sekolah-sekolah menengah cina dan umpama air mereka bolih menengelamkan kapal yang sedang diterajui olih Najip.
    Sebagai perdana menteri yang mahu pelayaran kapal dalam suasana tenang Najib perlu menjuari akan tuntutan ini bersesuaian dengan penghebahan sebagai juara rakyat.
    Sabas dato Najib sebagai juara rakyat.

    Apakah iktibar dari pendedahan ini sama-samalah fikirkan.

  4. #5 by Dal on March 9, 2010 - 12:41 pm

    Salam Tuan Tuah;

    Kita lihat dari PRU2008 cina moderat berbondong-bondong meninggalkan BN. PM kita berhempas pulas hendak bawa mereka balik dengan berbagai umpan yang digali dari belakang rumah orang Melayu. Mereka sudah menjadi ultra, mahukah mereka balik?

    Maka perlulah Melayu moderat pula berbondong-bondong meninggalkan Umno. Tak kisah mereka kata moderat jadi ultra. Kita suka pun. Kita suka meniru mereka.

    Mereka cerita pasal bangsa mereka, kita cerita pasal bangsa kita. Sama-sama rasist. Mereka sememangnya kiasu, cauvinis, ultra golongan DAP ini. Semua Melayu! Jadikanlah diri kita ultra untuk survival kita.

    MPM aku datang.

    Maaf seribu maaf Tuan Tuah. Emotional banyak ni.

  5. #6 by rajadewa on March 9, 2010 - 6:27 pm

    Dear Bro,

    Tolong baca blog rajadewa_rajadewawwwrajadewablogspot.com

    boleh tahan bro

  6. #7 by Hang Nadim on March 9, 2010 - 6:58 pm

    Sudah bukan rahsia lagi, selama ni kita terlalu mengalah kasi peluang habis akhbar Cina hentam Melayu/ Islam.

    Sekang ni terjemahkanlah semua yg rasis dahsyat2 itu. Takkan takder orang kita fasih Mandarin kut?

    Bagi tahu semua orang Melayu ada musuh depan kita nampak sopan sakan. Belakang kita fuyyo.

  7. #8 by Ahmad Zack on March 10, 2010 - 12:50 pm

    Harap kerajaan tak layan ‘ugutan’ mereka nih… Aku rasa elok kerajaan buat 1 Aliran sekolah sahaja, tak payah ada sekolah cina, sekolah tamil, sekolah jawa dan seumpamanya, kalau kata tak nak hilang budaya, sekolah2 kebangsaan pun boleh adakan bahasa cina, bahasa tamil, bahasa jawa, & bahasa etnik yang lain sebagai subjek, ko-kurikulum pulak boleh buat kelab kebudayaan cina, tamil jawa dsb… diaorang kata nak adil & samarata, kita mulakan dengan sistem pendidikan berdasarkan elemen-elemen yang termaktub dalam perlembagaan Malaysia… 1Malaysia maa…

  8. #9 by salopet on March 11, 2010 - 8:38 am

    komen2 yg menarik dan bermakne. kalau dilihat sekarang ini memang mereka2 umpama kadok naik junjung. (maaf kepada mereka2 yang asal keturunan cina, kerana bila kita sebut saja suatu2 kaum dimalaysia ni, ramai keturunan asalnya dari pelbagai bangsa atau kawin campor)

    …apa yg kite sedang katakan ini semua adalah perkara yang telah terjadi dan tak mustahil akan terus terjadi. jadi, bukanlah semua itu hanyalah hayalan penulis komen atau menulis tanpa tujuan. akan datang semuanya akan menjadi sejarah. sejarah yg tidak bulih diubah kecuali ceritanya diubah. betul. benar!.

    …kita tidak payah menunggu PRU13, atau 10 taun akan datang, atau 5 taun akan datang. sekarang ini telah tersaji depan mata dimana kaum2 selain melayu, begitu angkuh dan sombong dari segala hal. penindasan dari segi pekerja2 melayu disyarikat cina yang selalu dibahas-bahaskan di mana-mana group atau blog…nyata memang benar belaka. kalau ade yg tiada penindasan pun setakat 10% saja.

    …kerajaan, (yg dipimpin oleh org melayu, yg pintar, yg segala yang…) mereka sendiri yg menabur dakwat keatas keputihan amanah yg telah diikrarkan dihadapan rakyat umat melayu khasnya.

    nak mengambil hati rakyat dari seluruh lapisan dan memenuhi segala kehendak masyarakat memang tidak mudah. tapi, pak2 menteri yg dikatakan menteri, yg ingin2 sangat jadik menteri, yg rasa bangga sangat jadik menteri2…bukan pon mereka ingin sangat mendengar suara2 kite apatah lagi dari yg tidak berkepentingan.

    emosi?…YA…HARI2 MELIHAT SEKELING DENGAN EMOSI.

  9. #10 by flyingman on March 14, 2010 - 12:21 am

    Macam mana bangsa lain tak besar kepala? Melayu dgn melayu asyik bertekak..nak matikan bangsa sendiri..

    Senang jer,bersatu lah Melayu… Jangan lupa lagi…

  10. #11 by KalianSawi on March 17, 2010 - 2:11 am

    The question is, how to make the Malays as ultra racial as the chinese.

  11. #12 by X-PKN MEN on March 19, 2010 - 7:30 pm

    MPM cepatlah daftar jadik parti politik, nak harapkan UMNO nie, banyak sangat TAIK nya!!!
    Alang2 menyelok pekasam biar sampai kepangkal lengan..!
    Jangan hanya kokok berderai-derai tapi ekor bergelumang dengan najis. Cakap biar serupa bikin. Jangan sampai orang melayu “kebanyakkan” ambil tindakan sendiri-sendiri…akibatnya buruk sekali. Orang melayu tak takut mati, tak takut lapar tak makan. Orang cina takut mati, takut lapar tak makan. Senang kata..orang Melayu jangan di tolak sampai takder laman nak melangkah lagi…Pemimpin2 Melayu yang kat atas tu…engkorang nak tunggu apa lagi?? Ini masa terbaik nak hajar bangsa2 tak sedar diri tu..! Kalau ikutkan hati yang panas nie…Allah saja yang tahu apa aku nak buat…={

  12. #13 by Tawar on June 2, 2010 - 10:56 pm

    ..Aku dari dulu lagi tak percaya bangsa cina ni ; kalau dah tak boleh dielakkan aku baru gi beli kat kedai cina.
    ..MCA -Talam 2 Muka dan DAP -memang anti Melayu; aku tak caya langsung ahli DAP

    • #14 by Hussin Rahman on November 29, 2011 - 7:44 am

      Betul tu…demi bangsa dan agama, sekarang juga saya sanggup menghunus keris, atau best lagi, sepucuk Uzi atau M16.

  13. #15 by Hussin Rahman on November 29, 2011 - 7:40 am

    Bangsa Cina terbukti bangsa yang paling racist dan chauvinist di dunia ini. Orang Cina tidak akan berhenti memujuk, merayu, meminta dan menjerit selagi tidak dapat apa yang dikehendaki. Kalau orang Melayu masih tidak faham dan sedar akan perangai Cina begini, akan hancurlah Melayu apabila sampai PRU13 nanti.
    Jadi stategi BN dalam PRU13 nanti ialah jangan harapkan walau satu pun undi orang Cina. BN kena tumpukan perhatian kepada undi Melayu dan India kerana hampir 90 peratus undi Cina akan diberi kepada DAP.
    BN akan boleh terus berkuasa jika Melayu bersatu dan berikan undi kepada UMNO. Melayu tiada pilihan lain kerana jika Pakatan berkuasa, kedudukan Melayu, hak-hak Melayu yang termaktub dalam perlembagaan akan segera terhakis. Kerana apa?
    Kerana semua pemimpin Melayu dalam Pakatan itu kurang berotak, lemah pendirian dan mudah dirasuah jika dibandingkan dengan pemimpin-pemimpin DAP.
    Jangan terkejut jika keputusan PRU13 melihat MCA dan Gerakan berpaling tadah menyertai Pakatan (DAP) jika langkah itu dapat menumbangkan BN dari tampuk pemerintahan.

  1. Lagi isu Sekolah Vernakular SJKC « Hidup Tuah!
  2. MCA Parti Komunis Dan Self Centred? « Hidup Tuah!
  3. ISU SEKOLAH CINA – DESAKAN SEMAKIN MENINGKAT! « Hidup Tuah!
  4. Anti Galau
  5. بسم الله الرحمن الرحيمOleh  WALAUPUN saya mahu lari | JonnySzeTalk

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

%d bloggers like this: