SEMAKIN RAMAI BUKAN MELAYU/BUMI TAK TAHU BM?

1. Isu yang diperbesarkan oleh NYSP kali ini adalah kemarahan seorang wanita Cina, Pn Loh Shi Mui, dan anaknya yang kononnya disuruh balik ke China kerana tak pandai berbahasa Melayu/Kebangsaan (BM). Tak dinyatakan pulak umur masing-masing. Yang agak pasti, umur anak Pn Loh tentulah kurang daripada 53 tahun.

2. Yang menarik perhatian saya ialah dua perkara:

• Mengapa sekarang bukan Melayu/Bumi semakin sensitif tentang isu ‘balik China/Tongsan’ atau ‘balik India/balik negeri’ ini? Dulu cakap-cakap seperti ini adalah bahan biasa; tak ada masalah – sama seperti Melayu disuruh balik kampong tanam kacang!

Tiada laporan polis dibuat walaupun balai polis juga banyak, terutama di Kuala Lumpur, termasuk di Kepong. Maka tak benarlah kalau dikatakan “pada zaman itu … tiada peluang dan tidak ada kemudahan untuk membuat aduan…”. Yang pasti, “… keadaan sekarang agak sudah berbeza.”

• Setelah 53 tahun Negara ini merdeka, adakah semakin ramai bukan Melayu/Bumi tak faham/fasih berbahasa Kebangsaan? Jika dulu mereka bukan sahaja pandai bercakap dalam BM, malah mereka boleh bertutur pula dalam loghat tempatan seperti loghat Kedah, Kelantan dan Negeri Sembilan. Sekarang? Hmmm…

Eloklah kerajaan membuat kajian seramai manakah mereka ini fasih bertutur dalam BM untuk menghapuskan tanggapan serong bahawa semakin ramai mereka itu tak fasih berbahasa Melayu. Implikasinya banyak dan besar; antaranya:

# Sistem Pendidikan Kebangsaan GAGAL,

# Akta Kebangsaan 1967 GAGAL

# Sistem Sekolah pelbagai bahasa GAGAL,

# Perpaduan kaum GAGAL,

# Kesetiaan bukan Melayu/Bumi terhadap Negara menjadi tanda tanya,

# polarisasi kaum bertambah ketara dan semangat perkauman semakin menebal,

# kebarangkalian 1Malaysia akan GAGAL agak besar.

3. Kenyataan Gan Ping Sieu, Timbalan Menteri Belia dan Sukan yang meletakkan kelemahan memahami bahasa ibunda satu sama lain sebagai punca penghalang perpaduan tidak membantu keadaan.

The lack of understanding of each other’s mother tongue has become a setback to forging national unity among Malaysians, in particular among the young.

Deputy Youth and Sports Minister Gan Ping Sieu attributed the problem to their reluctance to mingle with different communities.

“Unlike 30 years ago, when Malaysians of different races and ethnic backgrounds used to mix freely with each other, you can hardly see this happening these days,” he said when opening the Erican For School 123 language centre here on Friday

4. Kenyataan tersebut boleh diconstrue sebagai mempunyai kandungan tersirat dan berniat jahat / tak ikhlas. Kandungan tersirat ialah dia mahu mengagungkan bahasa ibundanya. Niat jahat dia pula ialah dia tak mengagung dan mendaulatkan Bahasa Kebangsaan (BM) serta tidak mengiktiraf BM sebagai bahasa perpaduan.

5. Pada hemat saya, apa yang dikatakan ejekan oleh anggota polis itu, kata-kata oleh warga pendidikan yang menjadi hangat baru-baru ini  dan ucapan YB Dato’ Tan Lian Hoe yang telah menimbulkan kemarahan bangsa Melayu serta laporan polis oleh Pn Loh adalah sebahagian daripada manifestasi tujuh cabaran di atas (tips of the iceberg). Saya ulangi lagi bahawa sebahagiannya adalah sebab serta akibat Newton’s Third Law of Motion.

6. Cabaran substantif inilah yang perlu ditangani segera dengan cermat dan berhemah oleh semua pihak agar kita semua dapat hidup bersatu padu dalam sebuah Negara yang selamat, aman dan makmur.

7. Apa pilihan yang kita ada?

Nanyang Siangpao
Per: Balai Polis Sentul?
Ruangan: dalam negeri m/s A6
Tarikh: 5 September 2010 (Ahad)

Tajuk:

“Jika Tak Tahu Bahasa Melayu, Balik China”
Wanita Disamun Buat Laporan Polis Diejek Polis Pula

4hb Kuala Lumpur, seorang wanita berketurunan Cina meradang diejek oleh anggota polis kerana tidak tahu berbahasa Melayu, anggota polis tersebut mengejek dengan berbunyi “Jika tak tahu bahasa Melayu, Balik Cina”, mahu ketua balai balai Polis Sentul beri penjelasan dalam masa satu minggu!

Seorang wanita Cina puan Loh Shi Mui (terjemahan mandarin) 51 tahun, suri rumah mengadu kepada ahli parlimen DAP Segambut Lim Lip Eng, Lim Lip Eng bersama wanita tersebut buat aduan polis di balai polis Sentul pagi semalam sejurus terima aduan dari wanita tersebut.

Pada 24 haribulan Ogos selasa jam 4.30 petang di Bandar setalite Kepong semasa Puan Loh She Mui mahu pulang ke rumah, ada 4 orang peragut bersama 2 buah motorsikal menghalang dan meragut beliau di tengah jalan, pada malam bersebut beliau ditemani oleh anak perempuannya yang berusia 26 tahun membuat aduan polis di balai Polis Kepong, kaki beliau cedera akibat insiden peragut itu, puan Loh mempunyai 3 orang anak.

Dikatakan puan Loh tidak begitu mahir berbahasa Melayu, terpaksa minta bantuan anak perempuannya, anak perempuannya menggunakan bahas Inggeris untuk membantu buat aduan insiden itu, pihak polis bukan sahaja tidak hiaraukan anak perrempuan Loh malah mengejek mereka dengan berkata: “jika tak tahu cakap bahasa Melayu, balik China”.

Puan Loh tidak dapat terima hakikat dan kata-kata pegawai polis tersebut, pada masa yang sama puan Loh mendakwa beliau adalah rakyat Malaysia, kenapa pihak berkenaan suruh beliau balik ke China? Dengan membalas kata: “pengapa cakap saya balik China? Saya orang Malaysia.”

Sikap Pegawai Penyiasat Sangat Buruk

Selepas insiden itu puan Loh rasa tidak puas hati, beliau anggap kenapa orang-orang Cina yang tidak tahu bahasa Melayu disuruh balik ke China, beliau buat keputusan untuk membuat aduan.

“sikap pegawai polis semasa ambil keterangan amat buruk, seperti tidak puas hati terhadap anak perempuan saya menggunakan bahasa Inggeris, pada masa yang sama pegawai polis tersebut menghisap rokok di depan kami, buat kami semakin rasa marah.”

Beliau menegaskan, tidak salah jika beliau tidak tahu berbahasa kebangsaan, lebih-lebih lagi beliau bukan penjenayah, beliau adalah mangsa kepada peragut, kenapa pihak polis cuba menyusahkan beliau?

Puan Loh memberitahu, ini kali kedua beliau disuruh Balik ke China, kali pertama berlaku pada dua tiga puluh tahun yang lalu, isu yang sama itu berlaku kerana tidak tahu berbahasa Melayu disuruh balik ke China oleh jururawat dengan berkata “balik Tongshan”.

“pada zaman itu beliau diejek kerana tiada kesempatan, tiada peluang dan tidak ada kemudahan untuk membuat aduan, tetapi keadaan sekarang agak sudah berbeza.”

Beri Masa Satu Minggu Mahukan Penjelasan: Lim Lip Eng

Lim Lip Eng berkata, beliau beri masa satu minggu untuk ketua balai balai polis Sentul beri penjelasan terhadap perkara itu, jika tidak beliau akan adukan perkara itu ke Ibu Pejabat Polis Bukit Aman seterusnya kepada Menteri Dalam Negeri.

Beliau berkata, semasa beliau tiba di Ibu Pajabat Balai Polis Sentul, Ketua Balai dan Timbalan Ketua Balai tidak berada di pos mereka, selepas menunggu lebih 15 minit baru muncul seorang pegawai polis untuk mengambil keterangan aduan mereka.

  1. #1 by AnakGanu on September 7, 2010 - 1:59 pm

    Ini cina banyak celaka sikalang…wa sula mau asah itu parang wooo…

    Like

  2. #2 by OnDaStreet on September 7, 2010 - 2:43 pm

    Salam,
    Rasanya aduan tentang adab itu mungkin ya berpatutan… tetapi jika kerana kelemahan berbahasa, tidaklah patut..

    Apalagi sudah menamakan diri rakyat Malaysia, perlulah tahu dan fasih berbahasa rasmi Malaysia…

    Aduhai..

    ~ OnDaStreet

    Like

  3. #3 by kir on September 7, 2010 - 3:24 pm

    “Beliau menegaskan, tidak salah jika beliau tidak tahu berbahasa kebangsaan”

    “Puan Loh tidak dapat terima hakikat dan kata-kata pegawai polis tersebut, pada masa yang sama puan Loh mendakwa beliau adalah rakyat Malaysia, kenapa pihak berkenaan suruh beliau balik ke China? Dengan membalas kata: “pengapa cakap saya balik China? Saya orang Malaysia.”

    WTF!!!??OMG!!!!SUCK MY B*LLS!!!
    Aku terngiang-ngiang membayangkan cinapek ni cakap
    saya orang malaysia, saya oraNG MALAYSIA, SAYA ORANG MALAYSIA!!!!!!
    MALAYSIAN YOU ARE, MY A**!!!!

    Ini ke yg mengaku rakyat malaysia tapi tak tau menggunakan bahasa rasmi malaysia…IT’S BAHASA MELAYU/MALAYSIA LA AUNTIE/CINAPEK oOOOOIIIIIIIIQWERT…NO WONDER U KENA SINDIR BALIK CHINA…
    so cina-cina lain, kasi belajar sikit lo nanti kena suruh balik cina…

    Like

    • #4 by sputjam on September 7, 2010 - 8:24 pm

      you should consider taking anger management class, together with that cop who refuse to entertain a lady who wants to lodge a report about a criminal offence.

      tanah melayu is no more. It has transformed into multi racial, multi cultural, multi lingual malaysia.

      Like

      • #5 by FCUK on September 8, 2010 - 6:25 pm

        cakap bahasa malaysia lah!! noi nak tulis english lagi.. pala hotak kau..!!

        Like

      • #6 by OnDaStreet on September 8, 2010 - 10:13 pm

        sputjam,
        sila jangan jadi “mengata dulang paku serpih” ya…

        Anda fahamkan maksud peribahasa itu?

        ~ OnDaStreet

        Like

      • #7 by kir on September 9, 2010 - 6:25 am

        aku punya marah bertempat la bahlol, bila aku tau ada orang yang mengaku warganegara bersikap sebaliknya, pastu mengada-ngada macam sial. do this cinapek consider she’s a warganegara? if she does, the basic thing is to adhere this country constituion, one of which is the really really basic thing, mengetahui(lagi bagus menguasai) bahasa kebangasaan.
        yang ko melancau pasal polis tu tak nak amik report buat ape? kalau aku jadi polis tu pon aku sembur cukup2, duduk malaysia berak tak basuh bertahun tahun pon masih tak reti cakap BM?Fuck to thic cinapek and you!!
        And remember, this is still tanah melayu, only we malays SANGAT bermurah hati granted citizenship to your moyang which we used to hope that we can share the wealth of this nation with those immigrants but sekarang sudah naik tocang itu pasal kena naik tongkang balik tongsan!!!

        Like

      • #8 by kir on September 9, 2010 - 6:32 am

        lol, anger management class shouldn’t be letting out your rage and channel it to the right source?
        Yup, the example of the people mengaku citizen but dont know how to speak national language is one of the right channel…

        Like

      • #9 by darahtuah on September 9, 2010 - 10:02 am

        sputjam,

        “…multi racial, multi cultural, multi lingual malaysia.” – yes but u n yr group continuously failed yrself to accept and to recognize that BM = BK (152)and must be respected as such?

        If the Chinese insisted that Mandarin to be the unifying language amongst the various chinese ethnics, so BK is THE unifying language for ALL Malaysians.

        It is a naked hipocracy, if one claims to be Malaysian n wants to have all the rights and priveleges as a Malaysian + speaks of unity and peace and yet can’t communicate dlm BK.

        Like

  4. #10 by sputjam on September 7, 2010 - 3:38 pm

    Yang saya tahu

    a) Pihak polis dan mana-mana pekerja kerajaan, sebenarsnya, kerja mereka adalah untuk menolong rakyat, bukan mengejek rakyat.

    b) Di switzerland terdapat dua pihak, satu berbangsa jerman, dan satu lagi berbangsa perancis. ugama pun berlainan, iaitu roman katolik dan protestant. Tetapi ramai yang boleh berbahas dalam tiga bahasa, iaitu, jerman, perancis dn inggeris. Tidak pun mempunyai masaalah dan ejek-mengejek.

    c) Kalau semua rancangan kerajaan saperti :-

    # Sistem Pendidikan Kebangsaan GAGAL,

    # Akta Kebangsaan 1967 GAGAL

    # Sistem Sekolah pelbagai bahasa GAGAL,

    # Perpaduan kaum GAGAL,

    # Kesetiaan bukan Melayu/Bumi terhadap Negara menjadi tanda tanya,

    # polarisasi kaum bertambah ketara dan semangat perkauman semakin menebal,

    # kebarangkalian 1Malaysia akan GAGAL agak besar

    maka tukar sahajalah kerajaan dan kemungkinan besar, keadaan akan pulih. Misalannya, kalau dahulu, dengan tiket domestik yang tinggi, MAS merayu untuk menaikan harga tiket kerana kerugian. Dengan adanya Airasia, kenapa harga tiket boleh turun? Maka sebabnya adalah kerana pengurusan dan rancangan perniagaan yang baik. Kita boleh mengunakan kaedah ini dari segi politik. Buang BN dan lantik Teresa Kok sebagai PM, saperti UK melantik Margaret Thatcher untuk menukar haluan negara tersebut.

    Yang menharumkan nama negara, bukanlah orang saperti ibrahim ali dan sekutunya. Yang menaikkan nama negara adalah kerana adanya orang saperti jimmy Choo, Michelle Yeo, Tony fernandes, LAT, Nichol david, Chong Wei, Miisbun sidek dan ramai lagi. Adakah kesetiaan mereka dipertikai selepas mereka menegakkan bendera negara kita diseluruh dunia?

    Adalah satu kesalahan kalau kita tidak melapurkan sesuatu penjenayah di angara ini. Kini, orang melayu sendiri yang tidak mengindahkan apabila seorang yang tidak berbahasa melayu membuat perkara yang membantu masyarakat.

    Saya punya kesudahan. Jangan mengambil untuk bekerja seseorang yang hanya fasih satu bahasa sahaja. Pemikiran mereka terserong dan akan mejejaskan kedudukan majikan.

    Like

    • #11 by FCUK on September 8, 2010 - 6:27 pm

      habis tu, cina tak nak masuk pasukan polis nak buat macam mana.. ada ke orang cina malaysia ni nak kerja tengah panas kat luar tu. terima arahan dari inspecktor melayu. yang minta jadi polis tu pun, semua nak jadi bos, inspektor ke atas…. aloo..sedar lah sikit.. pergi laa suruh cina ramai sikit masuk polis… baru laa senang kerja sikit …

      Like

    • #12 by OnDaStreet on September 8, 2010 - 10:24 pm

      sputjam,
      bagaimana untuk membantu jika komunikasi kurang difahami? Pakai tanda/bahasa isyaratkah?

      Tahukah kamu untuk banyak urusan berkaitan dengan kerajaan harus didalam Bahasa Melayu/Malaysia?

      Takkanlah selama 11 tahun belajar Bahasa Melayu/Malaysia (darjah 1-6 + tingkatan 1-5), masih melingkup tidak dapat menguasai asas bahasa rasmi negara sendiri?

      11 tahun tidak cukupkah untuk mahir asas Bahasa Malaysia/Melayu?

      ~ OnDaStreet

      Like

  5. #13 by delas on September 7, 2010 - 8:29 pm

    mana dia DAP?!!!kata mau malaysian first(of course la bahasa pon mesti la malaysia kan kan kan?),na!!!tiu la, lu punya geng tak reti cakap malaysia mesti kasi balik tongsan. sana tongsan boleh merepek wong fei hong sampai mampus…

    Like

  6. #14 by aloya on September 8, 2010 - 10:13 am

    Cina Bukit mana la ni, Suh dia blk Bukit Cina la kt Melaka tu..duk tepi kubur, bodoh

    Like

  7. #15 by ahmadrazmie on September 8, 2010 - 11:24 am

    hahahahaha.. bodohnye Puan Loh Shi Mui.. TAk salah tak tawu bahasa melayu? Bahasa kebangsaan tu oi puan loh.. yang ni kot die paham..

    请回中国。你是愚蠢的荡妇。

    Like

  8. #16 by skuadpenembakanjing on September 8, 2010 - 11:31 am

    sebelum diberikan kerakyatan dulu, antara syarat yang ditetapkan dalam Perlembagaan Persekutuan ialah boleh bertutur, memahami dan berkomunikasi di dalam Bahasa Melayu.. check dalam perlembagaan.. memang ada.. jadi kalau nyonya tua ni masih nak mempertikaikan serta masih mengatakan dia layak sebagai rakyat malaysia, cakap pada dia, dalam Perlembagaan negara mana yang iktiraf apa yang dia kata tu? Perlembagaan Rakyat Tongsan Tak Sedar Diri ka?!!!!
    Bodoh! dah la bodoh, bebal nak mampos pulak.. dah la bebal nak mampos.. perangai pulak macam musibat..

    Like

    • #17 by awang pohon seto on April 15, 2015 - 10:16 pm

      Dah sepet, buta perlembagaan pula. patut dikasihani mereka ini. Ajar cukup-cukup. Kalau perlu kikis lidahnya, kikislah.

      Like

  9. #18 by ultrakiasu on September 8, 2010 - 12:02 pm

    since ultrakiasu nih tak boleh berbahasa Melayu, mungkin dia tersalah tafsir apa yg dikatakan oleh tuan polis tersebut.

    mungkin tuan polis berkata semasa mengambil laporan “awak warga Malaysia berbangsa Cina atau rakyat China?”. Tuan polis bertanya kerana inginkan kepastian memandangkan adalah pelik lagi luarbiasa rakyat Malaysia tidak tahu berbahasa KEBANGSAAN.

    Sebenarnya bukan tuan polis yang menghina ultrakiasu nih, tapi dia menghina diri sendiri dan menampakkan kebodohan/kebebalan diri sendiri atas kejahilan berbahasa KEBANGSAAN.

    Like

    • #19 by lordapes on September 8, 2010 - 3:26 pm

      *like*

      Like

  10. #20 by danny boy~chinese~ on September 8, 2010 - 12:48 pm

    itu punya pasal kita tak puas hati. sebab awak sendiri yang tak faham erti-nya. kalau awak cakap kita tak layak berada di malaysia kerana tak fasih bahasa kebangsaan, itu tunjukkan berapa sikitnya otak kamu. bagaimana rasanya satu hari kerajaan china halau warga islam keran tak fasih bahasa kebangsaan? sudah tentu you bakar bendera china dekat depan duta china. tengok muka sendiri, adakah kita patut cakap perkataan begini bila kita sendiri berkelakuan tidak serupa kemanusiaan?
    apa kata kalau saya heboh orang islam juga pendatang? sebab setahu saya hanya orang asli negara ini yang layak. adakah kamu berjuang untuk hak hak orang asli?
    semakin hari saya baca artikel yang awak tulis ini semakin hari saya rasa betapa tipisnya pelajaran kamu.
    awak ingat awak sendiri betul betul lawan untuk ketuanan melayu? saya, bangsa cina cukup tidak puas hati dengan tindak balas kaum lain yang hina menghina antara satu sama lain. adakah kaum itu penting sungguh sehingga mengabaikan insan? perbuatan awak menulis artikel macam inilah yang membelah perkauman antara kita, rakyat malaysia.
    perpatah orang cina, malam ini tidur dengan bantal tebal sikit. fikir baik baik.

    Like

    • #21 by Danny girl on September 8, 2010 - 1:10 pm

      apa lah bodohnya Danny ni…??

      Bagi contoh pun bodoh…. Di China, semua orang Islam di sana fasih berbahasa Mandarin.. sebab Mandarin adalah bahasa kebangsaan China. You ingat orangt Islam di Beijing tu cakap bahasa ARAB ke?

      Serupa dengan nyonya tua dalam artikel ni… tak tau cakap BM tapi mengaku rakyat Malaysia? Mau jadi rakyat Malaysia, kena fasih cakap Bahasa Malaysia.. faham tak Danny boyyy????

      Orang asli punya hak memang terlindung. siapa yang melindungi? Orang Melayu Islam di Malaysia lah… sebab tu kita buat perlembagaan, kita masukkan hak bumiputra.. (orang asli tu bumiputra la Danny)…

      Apa you nak kata orang asli tak layak? U nak kata orang Melayu tak layak?

      Siapa yang tolong selamatkan bangsa you masa zaman jepun dulu?

      Dah lah nyonya di atas hina Bahasa Malaysia… kau kalau tak mahu cakap BM, itu penghinaan pada bahasa kebangsaan la bodoh… Danny, ko ingat penghinaan macam ni, Melayu tak rasa ke? Ko ingat ko sorang je rasa terhina?

      Pirraaaahh… KO PATUT CAKAP KAT NYONYA TU SUPAYA PERGI KAT NEGERI YANG CAKAP CINA SUPAYA DIA TAK PAYAH LAGI CAKAP WALAUPUN SEPATAH BAHASA MELAYU…

      dah.. jangan datang lagi blog ni laaa kalau tak suka baca…

      kalau muncul jugak kamu lagi lepas ni, memanglah muka kamu muka tak malu… HAHAHAHAHAHA

      Petua orang melayu kepada kamu – masuk kandang lembu, menguak. Masuk kandang kambing, mengembek. Fikir baik baik ye danny boyyyyyyy……. pernah belajar peribahasa tak kat sekolah? ke masuk sekolah cina dulu?

      Like

    • #22 by HSL on September 8, 2010 - 1:47 pm

      bagaimana rasanya satu hari kerajaan china halau warga islam keran tak fasih bahasa kebangsaan?

      ~ Penulis bercakap tentang bahasa Danny.. apa kaitan dengan agama? Orang Islam di negara China sudah semestinya orang cina, tak mungkin dia cakap melayu?? Tidak semua orang cina beragama Buddha Danny..

      The issue here is that MRS LOH DOES NOT KNOW HOW TO SPEAK BAHASA MELAYU BUT SHE DARE TO SAY SHE’S A MALAYSIAN. Luckily you (and me) can write in malay, so if you have to report an incident to a malay cop then should be no problem. Yes, it’s wrong to insult balik china/balik kampung whatever racist terms, but there is no such thing a Malaysian does not know how to speak in Bahasa Melayu. I’m also a chinese by the way.

      Like

      • #23 by Teja on September 21, 2010 - 10:50 am

        Syabas HSL.

        betulkah awak ni Malaysian Chinese?

        Kalaulah semua org Cina di Msia ni berfikiran macam awak

        Like

    • #24 by lordapes on September 8, 2010 - 3:33 pm

      hah? malam ni tidur dengan bantal tebal sikit? what is that supposed to mean? kena beli bantal baru ke? kena import bantal dari china ke?

      sorry. i don’t speak chinese. aku tak layak duduk China. aku kena berambus balik Malaysia.

      Like

      • #25 by skuadpenembakanjing on September 9, 2010 - 10:41 am

        Hoi Danny!

        Wah.. bengapnya kau ni sampai tahap dewata. Bila masa orang Islam China cakap pakai bahasa lain.

        Tu la. Sapa suruh kau pergi sekolah cina, kan dah jadi bodoh dan buta sejarah.

        Danny lebih baik malam ni kau tidur pakai cawat besi.

        Like

    • #26 by OnDaStreet on September 8, 2010 - 10:19 pm

      danny,
      Orang Islam di negara China ramainya memang berbangsa Cina dan memang turun temurun berasal dari China. Mereka hanya menukar agama, itu sahaja.

      Kamu seolah tidak dapat membezakan agama dan bangsa. Jika kamu fikir orang Islam di Malaysia akan bertindak membakar bendera China jika kerajaan China menghalau orang Islam (yang memang turun temurun dari Negara China), sudah lama bendera beberapa negara Eropah dibakar kerana menghalang pemakaian tudung, pembinaan masjid dan sebagainya.

      Saya harap anda juga dapat berfikir dengan baik.

      Terima kasih. 🙂

      ~ OnDaStreet

      Like

    • #27 by kir on September 9, 2010 - 6:40 am

      ni lagi sorang contoh ultrakiasu, wei bahlol…kat china sana aa, cina kristian,buddha,muslim,topekong sana tau speaking mandarin tak?? kalau diaorang mengaku warganegara mesti aa diorang tau…
      apa kena mengena dengan agama pulak. lu kawan gua tengok boleh cakap bm, bagus tapi mentaliti lu macam sama dengan nyonya(patut panggil nyonya ke? nyonya mesti tau cakap melayu) cinapek.lu patut malu kalau lu mengaku warganegara tapi tak tau cakap bahasa kebangsaan. ptui….

      Like

    • #28 by twocents on September 11, 2010 - 6:56 pm

      “saya, bangsa cina cukup tidak puas hati dengan tindak balas kaum lain yang hina menghina antara satu sama lain”.

      Yg mulakan hinaan adalah orang china yg mengejek Melayu perlu tongkat. Mereka pandang rendah pada Tuan Tanah di Tanah Melayu ni.

      Mereka tunjuk biadap pada Raja Raja Melayu. Mereka mempersoalkan hak istimewa pribumi yg termaktub dlm perlembagaan.

      Kaum india melalui hindraf pula, menipu pada dunia bahawa kerajaan Melayu menindas kaum india. Merka ingin mencetuskan masuk campu negeri India dlm hal Malaysia.

      Apakah danny boy menyuruh kaum pribumi berdiam sahaja?? Haruskah dibiarkan kebiadapan keturunan kaum pendatang ini?? Sampai bila kaum pribumi harus bersabar?

      Kini kemarahan kaum Melayu/Bumi mencapai tahap yg tiada jalan kembali. Mata dan teliga sudah awas terbuka, maka mulut pula menjadi alat utk meraih kembali hak istimewa kaum pribumi.

      Jika tidak, kerakyatan keturunan pendatang yg biadap, yg tak hormat pada bahasa rasmi, agama rasmi, adat budaya rasmi berteraskan Raja Raja Melayu, akan dipersoalkan.

      danny boy, lu ada faham??

      Like

  11. #29 by sputjam on September 8, 2010 - 5:04 pm

    I pity the chinese.

    Rich also cannot.
    clever also cannot.
    go local university also cannot
    speak chinese also cannot
    speak malay also cannot.

    Like

    • #30 by james chin (UK), formerly tan ah choy (kajang) on September 9, 2010 - 4:32 pm

      yes, I oso pity the chinese so much lorr.

      may be if they migrate to UK like me ahh, here they can:-

      go to local SJKC..

      speak chinese at local city councils and government offices, and ask for official forms translated in chinese somemore…

      go to local universities with their worthless SJK certificates…

      build their roadside tokpekong and litter them with oranges and what not…

      so fun lorr be at oberseas. malaysia so sucks. cinese here are marginalised by malay gomen. what are they waiting for laa. free tongkang tickets ah?

      Like

    • #31 by kir on September 9, 2010 - 7:08 pm

      lu duduk dalam gua meh?
      lu tengok, who have the most purchasing power in malaysia?
      who do u think the number which kaum is the top 20 richest man in malaysia meh?
      who do u think which kaum has the most properties meh?
      i can say u are the one of the ungrateful non bumi, super duper kiasu meh…
      walawei,
      we bumi dont mind lu mau cari duit banyak banyak minum todi sampai perut busung, lu mau cakap cina sampai kalah china mali,
      tapi bila lu kasi belakang which is basic for those who declared themselves as a malaysian,lu sudah insult sama kitorang wooo…sudah la lu punya geng sekarang mintak yg bukan bukan, mau tambah garam lagi ka bila lauk dah cukup masin?
      sohai punya kiasu…

      Like

    • #32 by twocents on September 11, 2010 - 6:59 pm

      hahaha

      sputjam, chinese can set up prostitution, gambling dens, ‘along’ financial agencies, pork-related food business, halal copyrights infringements, pirated CD/VCD stalls, and many other businesses

      still not enough??

      Like

  12. #33 by KATHY on September 8, 2010 - 9:45 pm

    It is impossible for a Malaysian not to know how to speak Bahasa Malaysia! Even for SPM, they need to take BM as a subject.

    The 50, 60-70yr old Ahso’s here normally can speak and understand BM as they may be one of the citizenship receipients.

    This lady’s Malaysian citizenship “appear suspicious”. Hope the police and immigration check her family background birthcert of parents/Mykad etc.

    There are lots of “bride of convenience” and prostitutes hiding here with Malaysians men under the guise of Malaysian citizens.

    Like

    • #34 by Teja on September 21, 2010 - 10:56 am

      Setuju dengan Kathy.
      Rasanya Imigresen tak habis buat kerja lagi sebab ramai pendatang haram Cina & India tgh senang lenang kt Msia sekarang ni.
      Ada yg dilindungi org Msia sendiri (aku tahu org Melayu tak buat keje2 ni)
      Ada yg pakai IC palsu
      Ada yg pakai birth cert anak2 Cina & India yg mati tapi tak dilapor pd Jab Pendaftaran (boleh periksa di sana bhw laporan kematian anak/bayi non-Malay almost non-existent)

      Dan sudah tentu la pendtg asing ni taktau cakap Melayu!

      Like

  13. #35 by bulu ketiak on September 9, 2010 - 12:45 am

    “Puan Loh memberitahu, ini kali kedua beliau disuruh Balik ke China, kali pertama berlaku pada dua tiga puluh tahun yang lalu, …”

    Yaaaa… lihat lah tuan2 dan puan2. Inilah dia bangsa pendatang yang perasan mereka pandai sangat dan memperjuang meritokrasi, survival of the fittest, dsb.

    TAPI, setelah TIGA PULUH TAHUN masih belum boleh cakap bahasa kebangsaan negaranya sendiri.

    BODOH!

    Like

    • #36 by mie9878 on September 9, 2010 - 1:37 pm

      memang betul-betul bodoh lah ini cina.dah diberi peluang dua puluh tahun untuk belajar bahasa malaysia,tapi tak reti2 jugak.ini bererti pn. loh tak mahu belajar bahasa malaysia.saya cadang beliau dihalau kali ke 3.

      Like

    • #37 by twocents on September 11, 2010 - 6:43 pm

      Mungkin mereka mereka ni harus diberi status pekerja asing sebab tak tahu berbahasa Melayu.

      Dah tu barulah kelam kabut belajar Bahasa Melayu saperti pekerja Bangladesh, Filipino dan India.

      Mereka dapat berbicara dlm bahasa Melayu hanya setelah setahun duduk disini.

      Ayoh sediakan undang undang “TARIK BALIK KERAKYATAN MALAYSIA” jika warganegara tak reti berbahasa Melayu.

      Bangkitlah rakyat BANGSA MALAYSIA yg sejati.

      Like

  14. #38 by zinnera on September 9, 2010 - 3:05 am

    Sensitif betul isu bahasa ni..saya ni kerja sebagai customer service consultant.Hari dapat panggilan dr org bangsa Cina.Mmg tak fahamla dgn sikap bangsa ni.Boleh pulak dia mintak nak ckp ngn agent bangsa Cina je.Kalau bangsa lain dia tak nk ckp.alasan,same mcm nyonya sengal kat atas tu,”saya tak tahu cakap melayu la”.alasan yg mmg bodoh!setahu saya,sume rakyat malaysia wajib belajar, ambil peperiksaan,n wajib lulus utk subjek Bahasa Melayu dlm SPM utk dapatkan sijil dia.Mustahil sgt tak reti ckp melayu.sampai nk kene pujuk diorg “encik, tak tahu cakap melayu?takpe, cakap pelan2 p0n boleh,saya bantu encik”.tak ke mcm hampeh rakyat yg tak teri nk hargai bahasa kebangsaan sendiri tuh??mmg patut p0n p0lis tuh perli camtu.klu saye ni blh cakap mcm tuh ngn customer saye, mmg dah lame sy ckp.seb bek la lau sy ckp, kn buang kije lak nnt,terpakse la sy sabo je ngn bangse yg bingai ni~hurm…

    Like

    • #39 by Teja on September 21, 2010 - 10:59 am

      Aku tahu sampai bila nk sabar Zinnera.

      Mudah je beb. Kan semua warga wajib belajar BM di sekoleh rendah, menengah?

      Nampaknya silibus di SJKC amat meragukan sampai cinapek taktahu cakap Melayu.
      Entah2 apa la yg diajar di SJKC tu?

      Like

  15. #40 by mie9878 on September 9, 2010 - 9:29 am

    saya org kelantan pun terasa hati, bila saja berkomunikasi dgn cina di kelantan, ada yang tidak reti berbahasa malaysia.entah dari mana datangnya…..

    Like

  16. #41 by sputjam on September 11, 2010 - 11:12 pm

    orang bangladesh datang kemalaysia, bertutur bahasa melayu kerana berbual dengan majikan mereka, yang kebanyakkannya tuan punya kilang yang berbangsa cina malaysia. Bukan diajar oleh gadis melayu,
    semasa bangsa melayu masih menyoal ketaatan bangsa cina, mereka inilah yang mengeksport barangan malaysia keluar negara, termasuk hand phone(CSL,m-touch), rubber glove, biskut, computer dan banyak lagi barang-barang.
    Sekali-sekala, kenayakkannya orang tua, mereka kurang fasih bertutur bahasa melayu. Masaalah ini sedang diperbaiki oleh golongan pemuda. malangnya, kerana dasar kerajaan yang mengusir pelajar bukan bumiputra dari sistem pelajaran kebangsaan, insentif untuk pelajar cina mempelajari bahasa melayu kian kurang, kerana peluang menmasukki universiti dalam negeri agak tipis, kecuali untuk murid yang cemerlang dan yakin, untuk bidang yang mereka minati.
    kalau belajar mandarin, dapat juga masuk universiti singapura atau taiwan. kalau bahasa, inggeris, ke UK/US/australia, dimana pelajar yang biasa pun dapat menuntut ke universiti.

    Like

  17. #42 by mayday on September 13, 2010 - 6:02 am

    Syabas YAB DSN, PM yang telah berusaha untuk menjadikan konsep 1Malaysia sebagai teras kepada kejayaan negara sebagai Negara maju menjelang tahun 2020. Semua rakyat tanpa mengira etnik akan berjaya bersama-sama tanpa ada yang terpinggir. Memacu kejayaan yang berasaskan merit, kejayaan yang berasaskan kebebasan mempertahankan hak, kejayaan yang dapat melupakan perbezaan yang wujud antara kumpulan etnik.

    Seluruh rakyat Malaysia digambarkan akan berada dalam satu kesatuan yang harmoni apabila tidak ada lagi identiti berasakan kaum, agama, bahasa, budaya dan cara hidup – sebaliknya sebagai 1Malaysia.

    Isunya ialah mampukah kita menuju kearah itu apabila kita terus mengamalkan approach melayani dan melaksanakan segala kehendak masyarakat yang dipengaruhi oleh sifat perkauman dan perasan tamak.? – Sebagai contoh kita terus mengalakkan kewujudan pelbagai bahasa sebagai bahasa komunikasi sehinggakan meneggelamkan sistem satu bahasa kebangsaan yang telah dirangkan sekian lama, pendidikan yang terlalu berpolarkan kaum, penghayatan yang tinggi terhadap agama masing-masing, amalan hidup yang mengekalkan cara hidup kaum masing-masing, mengembangkan budaya mengikut latarbelakang dan asal usul etnik masing-masing. Menggalakkan ekonomi saingan bebas yang membenarkan etnik yang maju menekan etnik yang kurang maju, yang kaya menekan yang miskin.

    Akhirnya masyarakat akan terus hidup dalam kelompok masing-masing dengan cara hidup yang sendiri-sendiri. Yang lebih merumitkan lagi apabil tidak ada unsur saling bergantungan antara satu sama lain. Sebagai contoh – Kalau dahulu oran Cina menjadi taukeh orang Melayu menjadi pekerja. Kini orang Cina menjadi taukeh boroh asing menjadi pekerja. Kalau dahulu guru Melayu murid Cina atau sebaliknya. Tetapi kini guru Melayu murid Melayu dan guru Cina murid Cina.

    Ini bermakna dalam realitinya kita sebenarnya telah bergerak kearah haluan yang bertentangan dengan matlamat murni 1Malaysia. Sehingga kini ia hanya menjadi agenda kerajaan yang hanya dilaksanakan oleh kerajaan dan bukan oleh rakyat dan swasta. Sedangkan hasarat sebenarnya ialah untuk amalan rakyat didalam sebuah Negara majmuk.

    Oleh itu kerajaan perlu memikirkan semula akan dasar-dasar yang sedia ada mengenai pendidikan, bahasa, budaya dan ekonomi jika kita benar ikhlas ingin mewujudkan 1Malaysia yang tulin.

    Mayday

    Like

  18. #43 by sputjam on September 13, 2010 - 11:19 am

    Yes, the lady should pack her bags and leave for china, similarly, the cop should also pack his bags and leave for Indonesia.

    Malaysia is now multi cultural, multi lingual and multi ehtnic and multi faiths (including aethist). Those who are not happy with this should pack their bags and leave.

    Like

    • #44 by kir on September 17, 2010 - 11:31 am

      ala bodo la kau sputjam, pesal pulak nak suruh orang balik indon,
      nampak sangat ko buta sejarah…

      Like

      • #45 by sputjam on September 17, 2010 - 2:37 pm

        bukan silap brudder, di indon, kebanyakkan bertutur satu bahasa, iaitu bahasa indonesia.

        Like

        • #46 by Teja on September 21, 2010 - 11:03 am

          Sputjam. The Malays are the aborigins of Msia. Get that into your thick skull.
          We are not discussing Indonesia here. There, the Chinesa hv to have Indo names and speak Indo language.
          Why shud the cops pack and leave for Indon?
          What a hairbrain!

          Like

        • #47 by Sebhai on December 8, 2017 - 3:20 pm

          Dan di malaysia ni kebanyakan bertutur bhsa ape???

          Liked by 1 person

    • #48 by kir on September 17, 2010 - 11:36 am

      cina tua tu patut balik, sebab mengaku warganegara tapi tak reti speaking national language, memang patot pon ‘balik’…

      Like

    • #49 by darahtuah on September 22, 2010 - 5:52 pm

      sputjam,

      Yes, M’sia is a multi racial country and, hence, the associated diversity. No problem with that. But why you make yrself seem to be naive or stupid about what is crafted in our Constitution like:

      Article 3 – Islam IS THE relgion of the Federation; not Buddhism or Hinduism or Christianity, etc.though no resctriction to practise.

      Article 152 – Bahasa MELAYU IS THE National Language; not Chinese or Tamil or English though, as mother tongues, they are allowed. M’sia is not like Singapore or Switzerland – recognizing more than one national / official languages.

      So, multi racial, multi language, etc must be understood and practised in that constituional context, for eg, Bahasa Melayu 1st, Bahasa Cina 2nd, etc.

      If u’re not happy with this, u’re the one (and those like u) should pack your bags and leave!

      Tq.

      Like

  19. #50 by sputjam on September 16, 2010 - 8:12 pm

    and may i remind the cops that you do not expect criminals to speak in malay. with recent influx of middle eastern and pakistanis into the country, please recruit arab/pakistan speaking cops so that any terrorist activities can be nipped in the bud.

    Like

    • #51 by Sebhai on December 8, 2017 - 3:22 pm

      LOL!!
      It might surprised you to hear that most of the pakistanis or banglas criminal that has been arrested requires no translators at all!!!
      Trust me on this.

      Liked by 1 person

    • #52 by Sebhai on December 8, 2017 - 3:23 pm

      So you meant that amoi is a criminal????
      Fair enough.She is not a malaysian then.

      Liked by 1 person

  20. #53 by santoinperak on November 2, 2010 - 4:25 pm

    Sepatutnya polis melindungi orang awam…..mendengar aduan orang awam, mengejek orang awam itu bukan polis sejati sebenarnya…tu polis yang tahu hujung bulan dapat gaji..apaguna mereka berikrar menjaga ketenteraman awam sewaktu rekrut dahulu??.

    a) mereka patut membantu individu tanpa mengira bangsa termasuk pelancong dan pelawat- membenteras jenayah paling utama.
    b) kita juga mempelajari bahasa english selama 11 tahun dan 11 tahun bahasa kebangsaan.
    c) Di sabah dan sarawak terdiri banyak bangsa dan bahasa…tak ada pun masalah bahasa masing-masing..mungkin polis yang bertugas pada waktu itu tengah blurrr lepas dimarahi pegawai atasan beliau..
    d) tanpa mengira warna kulit dan bahasa ibunda kita sepatutnya perlu hidup harmoni…

    Like

  21. #54 by black on August 21, 2011 - 3:33 am

    adoi..gua rasa la hal ni terlalu remeh la..polis tu meybe bergurau je..aku penah kerja ngan cina..aku rasa orang cina ni lagi takda hati dan perasaan kalau bergurau…semua mencarut je..memaki hamun..aku tengok ok je kehidupan derang…alahai takan la kena ejek skit nak meroyan …lek la nyonya….ko maapkan jela abang polis tu…biasa la ma..ni mesia…gurauan dan kutukan tu adalah makanan harian kita…tipu la kalau seko kat sini tak penah kutuk orang len…orang cina..orang india..jangalah berkecil hati ye dengan melayu…melayu pun jgn la anggap cina n india ni immigrant..kita semua satu family ma…satu negara..terima la diorang sebagai apart of us…

    Like

Leave a comment