DSN dan DAR: BIJAK MAJUKAN NEGERI, MAKMURKAN RAKYAT?

Memajukan negara/negeri dengan hanya merangsang pertumbuhan ekonomi / GDP yang tinggi seperti India (11.2%) dan China (10.3%) tidaklah susah. Memajukan ekonomi dengan hanya memfokuskan kepada peningkatan GPD Per Kapita yang tinggi seperti USA (PPP US$ 47,184) dan Jerman (PPP US$37,591) juga tidaklah susah dan belum lagi bijak.

Yang susah diusaha dan perlu bijak menguruskannya ialah bagaimana hendak menghasilkan output mix yang diharapakan oleh rakyat.

Untuk menjalani kehidupan yang selesa dari segi ekonomi, sekurang-kurangnya, rakyat mengharapkan 5 ouput mix iaitu (a) pertumbuhan ekonomi yang kukuh, (b) GDP Per Kapita yang tinggi serta (c) kadar kemiskinan, (d) kadar pengangguran dan (e) kadar inflasi yang rendah. Yang demikian, amatlah tidak wajar jika seseorang itu menilai, memuji atau mengkritik sesebuah negara hanya bersandarkan 1 atau 2 indikator saja.

Diakui negara maju seperti USA, Jerman, UK, Perancis, Japan, Itali dan Korea Selatan menikmati GDP Per Kapita yang tinggi tetapi ia ‘kalah’ dengan Malaysia dan Melaka dari segi 4 indikator yang lain – pertumbuhan GDP, kadar kemiskinan, kadar pengangguran dan kadar inflasi. Jepun pula menghadapi tekanan deflasi yang mana ianya juga tidak sihat dari segi ekonomi.

Dalam pada itu, Melaka (PPP US$15,578) dan Malaysia (PPP US$14,591) mampu ‘mengalahkan’ negara maju seperti Mexico (PPP US$14,566) dan Turkey (PPP US$13,100) dari segi GDP Per Kapita.

Perbandingan dengan negara-negara membangun seperti India, China, Thailand dan lain-lain lagi menunjukkan kita jauh ke hadapan. Sudah tentu kita tidak mahu bergelut dengan kemiskinan dan pengagguran yang tinggi dan diserang pula oleh inflasi / kenaikan kos sara hidup yang ganas.

Melaka pula boleh berbangga kerana bukan saja berjaya mengekalkan rekod kadar kemiskinan dan pengangguran terendah di Malaysia bahkan juga terendah di kalangan semua 34 buah negara maju yang menganggotai Organization for Economic Cooperation & Development (OECD). Hebat!

Kehebatan lain mengenai Melaka boleh dibaca di sini, di sini, di sini, dan di sini.

Lantaran itu, terbuktilah kedua-dua pemimpin kita ini [YAB Dato’ Sri Mohd Najib Tun Hj Abd Razak (DSN) dan YAB Datuk Seri Hj Mohd Ali Mohd Rustam (DAR)] jauh lebih cekap dan lebih bijak dalam memajukan ekonomi negara dan memakmurkan rakyat berbanding Obama, Sarkozy, Cameron dan para pemimpin negara maju / membangun yang lain. Rujuklah di sini  dan di sini.

Hendak bandingkan pula dengan Dato’ Nik Aziz, Dato’ Sri Azizan, Lim Guan Eng dan Tan Sri Khalid?

Justeru siumankah kita hendak menukar DSN & DAR dan kerajaan yang ada? Tidakkah bijak kita mengekalkan mereka?

LIMA (5) OUTPUT MIX BAGI NEGARA-NEGARA TERPILIH

No.       Negara         GDP (%)        GDP Per Kapita       Kemiskinan     Pengangguran    Inflasi

                                                                 (PPP US$)*                    (%)                      (%)                 (%)

1.            India                 11.2                   3,586                          75.6                      9.4              12.0

2.           China                10.3                  7,536                           36.3                      4.1                 3.3

3.           Melaka              10.0                 15,578                        0.5                        0.7                 1.9

4.           Thailand           7.8                   8,490                          11.5                      10.3               3.3

5.           Filipina             7.6                    3,940                          45.0                     7.2                 3.8

6.          Malaysia           7.2                     14,591                          3.8                      3.1                 1.7

7.          Korea                 6.1                     29,004                        15.0                      3.7                2.9

8.          Indonesia         6.1                     4,293                           50.6                    6.6                 5.1

9.          Mexico              5.5                      14,566                        18.2                     5.1                 4.2

10.        Mesir                 5.1                     6,281                           18.5                     9.4               11.3

11.         Japan                3.9                     33,994                         15.7                    3.8                 -0.7

12.        Jerman              3.5                     37,591                          11.0                   6.5                   1.1

13.        USA                   2.8                      47,184                          15.1                   9.1                   1.6

14.        Perancis           1.5                       33,820                          6.2                     9.2                 1.5

15.        Itali                    1.3                       31,555                         11.0                    8.4                 1.5

16.        UK                       1.3                      35,860                        14.0                  8.3                  3.3

Nota: 1. Sumber: Pelbagai seperti Bank Dunia, CIA Factbook, DOSM.
2. Kebanyakan data merujuk kepada tahun 2010, kecuali kadar kemiskinan dan pengangguran – berbagai tahun.
3. PPP – Purchasing Power Parity.

, ,

  1. #1 by sputjam on February 2, 2012 - 9:21 pm

    Melaka would do much better if thry have direct high speed (160km/hr) rail connection to klia and kl using the same train currently used on klia express. this train service could easily be extended to muar and batu pahat all the way to jb.
    the old rail lines/ktm land that connect seremban to tanjung kling could be used for this.
    but i don’t expect much from kampung mentality state machinery. they are more concern about where to spend their annual “lawatan sambil belajar” sessions which waste state funds and come back learning nothing.
    having a good rail connection to klia will boost melaka state in every way conceivable.

  2. #2 by Darah Tuah on February 2, 2012 - 11:14 pm

    sputjam,

    Re yr above suggestion,I trust u’ve done a detailed research and prepared a comprehensive blue print. Kindly forward to me a copy within 10 days.

    Tqvm.

  3. #3 by Ceet on February 5, 2012 - 2:10 am

    tertarik dgn “Hendak bandingkan pula dengan Dato’ Nik Aziz, Dato’ Sri Azizan, Lim Guan Eng dan Tan Sri Khalid?” tu..
    mintak tuan buat prbandingan dgn negeri mereka (especially selangor). tq

    • #4 by sputjam on February 8, 2012 - 11:32 am

      If you drive on the old trunk road, the rail track is next to it, after the Kuala Pilah junction to Melaka from seremban
      the present Tanjung Keling port is still used by bulk importers. previously Petronas used the port for oil shipment to Melaka, but that was made irrelevant with the Melaka refinery. The british used the port, like they used port dickson and port weld, both of which had rail tracks to it, but is neglected by KTM presently.

      When present KTM boss just started with YTL’s KLIA express, I suggested to him to extend the rail to melaka when I set next to him at a wedding ceremony. That was maybe 20 years ago, and he made this announcement through the media, but the idea did not proceed.

      That is such a shame, as KLIA was not meant to be for people in KL alone. It could serve those in seremban and melaka, if only the KLIA express could be extended to seremban, and then use the old track to tanjung keling to melaka. And to save cost, it can be single track, with a by-pass in the middle. Most double track railways are under utilised anyway. With this single track with by=pass, you can even have a train every 30 minutes if train speed is 100km/hr, or even more regularly, if train speed is faster than that.

      I propose you bring this issue with the state govenrment and KTM. This is one project that will bring immense benefit to Melaka.

      • #5 by darahtuah on February 10, 2012 - 10:51 am

        Spt yg saya tegaskan, silalah kemukakan blue print yg lengkap itu. T/kasih.

  4. #6 by darahtuah on February 5, 2012 - 5:43 pm

    Ceet,

    Spt yg telah saya tuliskan, kadar kemiskinan dan pengangguran Melaka adalah terendah di Malaysia.

    Kadar pertumbuhan GDP Selangor = 5.4%; GDP per kapitanya > Melaka.

    Kadar inflasi Selangor dijangka lebih tinggi dari Melaka.

    Tk.

  5. #7 by sputjam on February 8, 2012 - 12:50 pm

    The map which shows the rail is not on google, but on wikimapia. It ends in the suburb of Melaka town, and not tanjung Keling as shown on map.

  6. #8 by sputjam on February 10, 2012 - 11:16 am

    Boss, how to forward you a copy when you do not indicate your e-mail or contact?

  7. #9 by darahtuah on February 17, 2012 - 12:27 am

    sila hubungi saya di 0192325410…saya sedia utk duduk berbincang dan meneliti your proposal itu.

    utk makluman sputjam, yg diketahui dan pernah dikaji ialah old track dari pulau sebang ke melaka.

    t/kasih.

  8. #10 by Faizal Mohd Ya Mustapa on May 12, 2012 - 7:44 am

    track tu ader dlm wikimapia, tpi ktm fan club ade buat perjalanan menyusuri tempat bekas melaka branch line, ade yg dh jadi kampung,ade yg dah jadi jalan, so the idea nk bukak balik memang susah, dulu ade satu group, ngo, TRANSIT proposed utk KTM west coast bypass, utk kurangkan kesesakan track utama, dr batu gajah perak ke alor gajah,

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

%d bloggers like this: