Bajet 2016 – 6 Soalan Tambahan‏

Sekiranya saya adalah ahli Dewan ( DR atau DN), saya berhasrat mengemukakan soalan-soalan ini, samada semasa berbahas atau semasa mencelah.

1. Pada tahun 2016, hasil kerajaan diunjurkan sekitar RM225.7 b. 95% drp hasil ini digunapakai utk perbelanjaan mengurus atau OPEX. 34% drp hasil tersebut adalah utk bayaran emolumen dan pencen. Yg demikian, hanya sbhgn kecil sahaja tinggal utk perbelanjaan pembangunan atau CAPEX dan kita terpaksa neminjam utk tujuan CAPEX. Beginilah keadaan kita setiap tahun.

Soalan saya ialah adakah keadaan ini sihat dan mapan atau healthy and sustainable?

Dan apakah usaha jangka panjang yg akan dibuat utk memperbaiki lagi prestasi kewangan kita?

2. Saya rakamkan setinggi-tinggi penghargaan di atas kejayaan YAB PM melaksanakan strategi serampang 2 mata iaitu rasionalisasi subsidi dan GST di masa yg kritikal iaitu ketika kerajaan mengalami kemerosotan hasil akibat kejatuhan harga komoditi dan akitiviti ekonomi yg kurang rancak.

Soalan yg ingin saya ketengahkan ialah (1) berapa banyakah penjimatan yg tlh diperolehi dari rasionalisasi subsidi itu dan (2) mengapakah peruntukan subsidi masih tinggi pd thn 2015 & 2016 iaitu sekitar RM26b?

3. Saya ucapkan setinggi tahniah di atas kejayaan YAB PM dlm mengurus kewangan negara yg mana, antara lain, defisit fiskal telah dapat dikurangkan dari 4.3% drp nilai GDP pd tahun 2012 kpd 3.1% pd tahun 2016.

Namun, pd hemat saya, ukuran yg lbh baik bagi tujuan mengukur ‘kesihatan’ kewangan kita ialah nisbah bayaran khidmat hutang.

Berbeza dgn defisit fiskal, nisbah ini bertambah buruk.

Pd tahun 2012, setiap RM100 drp hasil, sebanyak RM9.40 digunakan utk membayar hutang. Ia meningkat kpd RM11 pd thn ini dan diunjurkan menokok lagi kpd RM11.80 pd thn hadapan.

Saya setuju ianya masih bawah threshold 15%. Namun apakah usaha utk menyekat arah aliran menaik ini?

4. Pada tahun kewangan 2016, takrif negara berpendapatan tinggi, menurut Bank Dunia, ialah GNI Per Kapita =>US $12,736.

Pada tahun yg sama, GNI Per Kapita kita diunjurkan RM38,438. Kita blh mencapai tahap negara berpendapatan tinggi kalaulah nilai US$1 bersamaan RM3.11.

Pd tahun 2020, berdasarkan prestasi sekarang, GNI Per Kapita kita mungkin sekitar RM45,000.

Kita boleh mencapai sasaran ekonomi berpendapatan tinggi yg diunjurkan bersamaan GNI Per Kapita US$15,000 itu kalaulah nilai US$1 bersamaan RM3.00.

Pd pendapat YB Menteri, mampukah kita mengukuhkan nilai matawang kita ke tahap tersebut dlm masa 4 thn ini atau apakah Plan B yg ada utk mencapai sasaran ekonomi berpendapatan tinggi tersebut yg bersamaan RM64,500 (USD15,000 × RM4.30)?

5. Saya berasa bangga di atas kemampuan kita mengendali dan menguruskan ekonomi negara dalam persekitaran ekonomi global yang tidak menentu ini.

Sebagai contoh, GNI kita akan menokok sebanyak 6.9% kpd RM1.21T pd tahun 2016 berbanding 2015 pd harga semasa.

Saya perhatikan pemacu utama pertumbuhan tersebut ialah perbelanjaan pengguna swasta (8.9%) dan pembentukan modal kasar swasta (6.6%).

Pertumbuhan ekonomi bagi tahun 2015 nampaknya lbh lemah dari unjuran awal; menurun dari 3.3% kpd 3.1%. Kemerosotan ekonomi USA dari 2.9% (ST2) kpd 1.4% (ST3) mengesahkan unjuran terkini ini.

Seterusnya IMF telah meramalkan bahawa downside risk bagi 2016 adalah lbh besar.

Dlm keadaan yg sedemikian, biasanya pihak pengguna dan swasta akan lbh berhati- hati lagi.

Jika, misalnya, data kelulusan FDI boleh digunakan sbgai proksi utk mengukur sentiment ini, maka didapati hanya satu pertiga atau RM13.1B sahaja telah diluluskan bagi 6 bln pertama tahun ini berbanding RM39.6B yg telah diluluskan sepanjang tahun lepas.

Jika keadaan ini berterusan maka nampaknya kerajaan lah yg perlu mengambil alih the economic driver seat drp pihak swasta, selaras dgn teori ekonomi Lord Keynes.

Justru adakah kerajaan bercadang utk menyemak semula unjuran-unjuran berkenaan yg mana, pd hemat saya, agak optimistik dan tersalah sasar?

6. Sekali lagi saya mengucapkan setinggi-tinggi tahniah di atas kejayaan kerajaan mengekalkan kadar guna tenaga penuh bertahun-tahun iaitu di mana kadar pengangguran kita berada di bawah 4%.

Di celah-celah rekod cemerlang itu, terdapat beberapa isu pasaran buruh yg kurang menarik dan perlulah diperbaiki:

1. Apakah usaha kerajaan utk menambah peluang kewujudan pekerjaan baru bagi kira-kira 440 ribu penganggur, termasuklah lbh 80 ribu siswazah yg menganggur dlm suasana pasaran buruh yg lemah dan dibanjiri pula pekerja asing?

2. Apakah usaha utk mengurangkan kebergantungan yg semakin tinggi terhadap buruh asing yg kini dianggarkan telah menyerahkan 30%?

3. Dlm kegigihan kita mengejar tahap negeri berpendapatan tinggi, apakah usaha utk menambah gaji dan upah pekerja yg masih berada ditahap yg rendah iaitu gaji penengah atau median kita hanyalah RM1,500 sebulan dan pada tahun 2020, diunjurkan seramai 2.3 juta pekerja akan masing-masing menerima gaji bawah RM1 ribu sebulan dan 4.7 ribu pekerja akan menerima bawah RM2 ribu sebulan?

4. Apakah usaha utk memperbetulkan struktur ekonomi kita kurang efficient di mana di bawah RMK10, gaji meningkat 4.2% setahun manakala produktiviti buruh hanya meningkat 2.6%?

, ,

  1. Akibat kegagalan Menteri Kewangan, belanjawan disemak semula | jebatmustdie

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

%d bloggers like this: