Ekonomi yang bercelaru, bagaimana menanganinya?

DI PARLIMEN SESI MAC 2016 – Jika saya Wakil BN…

Tan Sri Yang DiPertua,

  1. Pertama kali, marilah kita mengangkatkan kesyukuran kehadrat Allah swt serta mengucapkan salam kepada Baginda Rasullullah saw kerana kita telah diberikan kesihatan badan, kekuatan mental dan  kelapangan masa untuk kita menghadiri sidang Dewan yang mulia ini. Kehadiran kita adalah semata-mata untuk menyempurnakan amanah dan tanggungjawab sebagai wakil rakyat yang dipilih oleh rakyat.
  1. Kedua, saya ingin mengucapkan ribuan terima kasih kepada YB Tan Sri Yang DiPertua kerana memberi peluang keemasan ini kepada saya untuk turut membahaskan Titah Seri Paduka Baginda Yang DiPertua Agong. Semoga apa yang ingin saya perkatakan ini akan mendapat perhatian yang saksama dari pihak kerajaan.
  1. Dan ketiga, titah perasmian oleh ke Bawah Duli Yang Maha Mulia Seri Paduka Baginda Yang Di Pertuan Agung telah menyentuh pelbagai bidang dan isu semasa, termasuklah politik, keselamatan, perpaduan kaum, ekonomi, pendidikan, dan lain-lain lagi.
  1. Pada hemat saya, semua yang telah dititahkan itu menuntut perhatian serius dari kita semua. Seharusnya kita menghayati titah ucapan ke Bawah Duli Baginda dan sama-samalah mengambil iktibar serta dijadikan pedoman untuk kita meneruskan tugas dan amanah sebagai wakil rakyat dan juga sebagai penggubal undang-undang di Dewan yang mulia ini.

Tan Sri Yang DiPertua,

  1. Eloklah awal-awal lagi kita akui bahawa perasaan bias itu memanglah merupakan sebahagian daripada fitrah manusia. Justeru itu, tidak hairanlah terdapat individu atau kumpulan individu yang hanya bercakap yang baik-baik saja mengenai satu-satu pihak dan terdapat pula satu kumpulan individu lain yang  akan hanya menumpukan kepada keburukan pihak yang sama itu. Namun apa yang menjadi tuntutan ramai ialah bercakaplah secara berimbang dan adil.
  1. Saya sendiri akui bahawa ianya tidak mudah untuk bercakap secara berimbang dan adil kerana dua sebab utama. Pertama saya sendiri mempunyai bias, dan kedua, saya tidak memiliki maklumat yang lengkap dan tepat. Namun saya akan cuba.

Tan Sri Yang DiPertua,

  1. Dunia telah melalui tahun 2015 yang sarat dengan bencana alam, pergolakan dan cabaran. Banjir besar berlaku di India, Pakistan, Malawi dan Mozambique meragut 700 nyawa dan hampir sejuta keluarga kehilangan rumah. Typhoon Komen  pula menyerang Myanmar, India dan Bangiadesh dengan 120 kematian dan 400,000 keluarga  memerhatikan kemusnahan rumah mereka. Gempa bumi berlaku di Nepal menimbus 900 orang dan hampir 350,000 keluarga meratapi kemusnahan rumah dan harta benda mereka.  Peperangan sesama Islam terus berlaku di Timur Tengah dengan ratusan ribu kematian dan berjuta orang menjadi pelarian.
  1. Menyaksikan kesemua keganasan, kesengsaraan dan kesedihan itu, kita sepatutnya berasa syukur kerana negara kita masih selamat, aman dan makmur. Namun kita tidak lupa gema bumi yang melanada Ranau pada 15 Jun tahun lalu di mana 19 orang telah mati dan kemusnahan ditaksirkan bernilai RM100 juta.
  1. Di bawah persekitaran geo-politik dan eko-keselamatan yang tenang dan sarat dengan ancaman, ekonomi dunia telah berkembang lebih perlahan pada tahun 2015 berbanding tahun 2014. Berdasarkan IMF World Economic Outlook, pertumbuhan GDP dunia hanyalah 1% pada tahun lalu berbanding 3.4% pada tahun 2014.
  1. Pertumbuhan ekonomi Malaysia juga dalam arah aliran menurun yang sama. Ekonomi kita mencatatkan pertumbuhan sebanyak 5% pada tahun lalu berbanding 0% pada tahun 2014. Sesungguhnya pencapaian tersebut boleh dibanggakan kerana persekitaraan global yang hostile. Apatah lagi prestasi ekonomi banyak negara berada dalam keadaan yang lebih teruk lagi berbanding negara kita. Antaranya ialah USA, Eurozone, Jepun, Taiwan, Korea dan Thailand.
  1. Dalam konteks ini, secara relatif, prestasi ekonomi kita jauh lebih baik berbanding dengan negara-negara berkenaan. Ia disokong oleh beberapa petunjuk ekonomi yang memberansangkan seperti kadar pengangguran yang terus rendah  (Disember 2015 = 7%) dan kadar inflasi yang sederhana (Disember 2015 = 2.7%).
  1. Dalam pada itu, kita telah berjaya mengekalkan dan menikmati kadar gunatenaga penuh atau full employment terus menerus sejak 21 tahun lalu, lebihan dagangan bulanan selama 217 bulan berturut-turut dan lebihan akaun semasa  sepanjang  18 tahun yang lalu. Ada negara lain memiliki rekod sehebat kita ini?

Tan Sri Yang DiPertua,

  1. Signifikannya data akaun semasa ialah ia membantu memberi beberapa petunjuk. Sebagai contoh, lebihan akaun semasa bagi suku tahun keempat 2015 sebanyak 4b, tertinggi sejak 6 suku tahun yang lepas, membayangkan nilai Ringgit akan naik dan lebih banyak dana asing akan mengalir masuk.
  1. Benar sekali, bersama sokongan kenaikan harga minyak mentah  yang kini telah melebihi USD40 setong dari serendah sekitar USD27 setong, nilai Ringgit telah mengukuh sekitar USD1 = RM4.06; mengukuh dari serendah USD1 = RM4.48 pada 29 September 2015.
  1. Pelaburan juga terus mengalir masuk. Pada minggu berakhir 4 Mac 2016, aliran masuk bersih di pasaran saham kita adalah sebanyak RM300 juta. Indeks KLCI telah kembali menembusi tahap saikologi 1,700 mata pada 7 Mac 2016.
  1. Pada tahun lalu, nilai pelaburan yang diluluskan adalah sebanyak RM178b. Walaupun ianya lebih rendah daripada tahun 2014 (RM234b), namun ianya adalah lebih tinggi daripada sasaran RMK10 iaitu sebanyak RM148b.
  1. Yang memberansangkan kita ialah, dalam tempoh yang sama itu, FDI kita telah meningkat sebanyak 15%; daripada RM34b kepada RM39b.
  1. Dalam pada itu, sekalipun senario yang  saya lakarkan itu nampaknya menarik, namun kita perlulah berhati-hati. Pertama, dalam keghairahan mendengar guruh di langit bahawa harga  minyak mentah OPEC akan mencecah USD50 setong dalam tempoh sederhana ini, kita janganlah lupa bahawa  the global glut is still big.
  1. Kedua, pelabur yang membawa masuk dana mereka ke pasaran saham kita boleh juga membawanya ke  luar ke pasaran yang lebih selamat dan menjanjikan keuntungan yang lebih besar. Justeru menjadi tanggung jawab kita bersama untuk mengekalkan persekitaran politik dan ekonomi yang kondusif dan selamat, jika kita mahu terus menikmati kemakmuran.
  1. Maka hentikanlah segera politicking berkepentingan sempit, sepertimana yang disarankan oleh Baginda Seri Paduka. Berikanlah sokongan padu kepada YAB PM dan marilah kita melangkah ke hadapan sederap dan sebahu bersama beliau.

Tan Sri Yang DiPertua,

  1. Di celah-celah pertumbuhan ekonomi yang menurun dan disilam pula oleh berita-berita yang positif itu, terdapat pula berita yang lebih mengembirakan rakyat. Pendapatan rakyat tetap meningkat sepertimana yang dilaporkan oleh Penyiasatan Pendapatan Isi Rumah yang dilaksanakan oleh Jabatan Perangkaan Malaysia.
  1. Pada tahun 2009, purata pendapatan kasar bulanan isi rumah adalah sebanyak RM4,025. Ia telah melonjak kepada RM6,141 pada tahun 2014. Yang perlu ditekankan di sini ialah kenaikan pendapatan itu adalah lebih tinggi iaitu 4% setahun; melebihi kenaikan kadar inflasi tahunan pada tahap 2.3% setahun bagi tempoh yang sama.
  1. Apa yang telah saya perkatakan ini bukan saja menyentuh kejayaan dari segi capital economy bahkan juga merangkumi  kejayaan people’s economy. Justeru patutlah kita  bersyukur kepada Allah swt dan berterima kasih kepada YAB PM kerana  berjaya mengemudikan ekonomi negara kita yang amat mencabar itu.
  1. Saya yakin hiruk pikuk sejak setahun yang lalu yang mahu menggugat kedudukan YAB Dato’ Sri sebagai Presiden UMNO dan PM Malaysia tidak akan berjaya melunturkan semangat DS untuk terus berkhidmat kepada rakyat dan negara. Marilah kita sama-sama berdoa agar beliau sentiasa dalam peliharaan Allah swt serta diberikan kesihatan dan kekuatan untuk meneruskan amanah yang kita pikulkan ke atas bahu beliau.

Tan Sri Yang DiPertua,

  1. Sesungguhnya kejayaan yang saya lakarkan itu memang wajar kita raikan dan patut pula berasa bangga. Namun, pada masa yang sama, kita perlulah sama-sama berusaha untuk mengekalkan rekod cemerlang ini. Ia merupakan satu cabaran yang besar kerana kita berada dalam persekitaran geo-politik dan eko-keselamatan global yang amat hostile serta mendepani global headwinds yang sangat ganas.
  1. Lantaran itu, janganlah kita mengabaikan petunjuk-petunjuk penting ekonomi yang agak negatif di awal tahun 2016, sekalipun harga komoditi seperti minyak mentah, getah dan kelapa sawit telah mula pulih. Contohnya, permintaan global masih lemah, Eurozone masih bergelut dengan ekonomi yang lemah dan kadar pengangguran yang tinggi manakala Jepun terus dihantui oleh deflasi dan kini menyaksikan pula perbelanjaan isi rumah yang merosot.
  1. Maka antara impaknya ialah nilai eksport telah mengecil sepertimana yang dialami oleh USA dan kita pada bulan Januari lalu. Permintaan kilang dunia pun turut mendatar manakala PMI China dan Malaysia menurun.  Ringkasnya, pertumbuhan, pelaburan dan perdagangan dunia masih  lemah manakala komuniti peniaga dan pengguna lebih berhati-hati; perniagaan tidak berkembang dan pengguna pula tidak berbelanja.
  1. Justeru kerajaan telah pun factor in semua faktor berkaitan dan mengunjurkan bahawa pertumbuhan ekonomi kita pada tahun 2016 ini akan lebih rendah dari tahun 2015 iaitu sekitar 4% ke 5% sahaja, selaras dengan lanskap pertumbuhan ekonomi dunia yang lembab. Dan jangan lupa bahawa dibimbangi USA akan mengalami kemelesetan ekonomi. Benar kebimbangan tersebut telah berkurangan tetapi ianya belum lagi hilang.
  1. Keadaan ini bakal mengundang pelbagai masalah sosio-ekonomi yang akan menghimpit rakyat. Pertama sekali, bilangan penganggur yang sedia ada (450 ribu; 141 ribu atau 31% adalah berkelulusan tertiari) segera akan meningkat.
  1. Peningkatan tersebut datangnya dari 2 punca – mereka yang baru masuk ke pasaran buruh seperti mereka yang baru tamat belajar dan mereka yang terpaksa diberhentikan demi untuk menyelamatkan sayarikat. Contohnya pengumuman MAS, Petronas dan CIMB yang akan memberhentikan beribu  pekerja masing-masing. Mereka ini pula akan bersaing dengan pekerja asing yang membanjiri negara kita.
  1. Ini bermakna kadar kemiskinan akan menokok. Pada masa yang sama, rakyat akan diserang oleh kenaikan kos sara hidup yang melambung ekoran dari kenaikan harga minyak mentah dan sebab-sebab lain sedangkan gaji dan pendapatan mendatar atau tidak mampu mengenjar  kenaikan harga barang. Yang demikian, kualiti hidup rakyat akan meruncing dan penyakit social akan merebak dan menular.
  1. Sesungguhnya gaji pekerja Malaysia amatlah rendah. Menurut laporan Penyiasatan Gaji dan Upah yang dikeluarkan oleh Jabatan Perangkaan Malaysia, gaji penengah mereka pada tahun 2014 hanyalah RM1,575 Hanya Pengurus dan Profesional menerima gaji penengah bulanan sekitar RM4,000 – RM5,000; yang lain layak menerima BR1M sebab di bawah RM2,600 sebulan.
  1. Dari segi negeri, hanya Kuala Lumpur dan Putrajaya yang mencapai gaji penengah sebanyak RM3,100 – RM3,500 sebulan; negeri-negeri lain adalah bawah RM2,600 sebulan dengan Sabah mencatat yang terendah iaitu RM1,569

Tan Sri Yang DiPertua,

  1. Isu gaji dan upah adalah isu kritikal yang perlu didepani head on dalam usaha untuk melonjakkan taraf hidup rakyat kerana hampir tiga suku gunatenaga kita adalah makan gaji. Lebih menggusar dan menyedihkan, Pemandu telah mengunjurkan bahawa kira-kira 7 juta pekerja kita akan menerima gaji dan upah bawah RM2,000 sebulan menjelang tahun 2020. Nilai RM2,000 pada tahun 2020 mungkin sama nilainya dengan RM1,500 pada masa ini. Bayangkanlah bagaimanakah kehidupan mereka pada masa itu? Sungguh sedih dan memilukan.
  1. Dari segi MBE, gaji dan upah yang rendah ini akan menggugat usaha kita untuk mencapai tahap ekonomi berpendapatan tinggi. Dari segi ukuran negara maju, sumbangan gaji dan upah atau pampasan pekerja kepada GDP hendaklah di tahap sekitar 60%. Kita baru mencapai sekitar 35%. Bukan saja sasaran 60% itu tidak akan tercapai, sasaran 40% yang ditetapkan oleh RMK11 juga tidak mampu dikejar.
  1. Justeru saya menyarankan agar isu pasaran buruh yang kompleks dan sarat dengan masalah ini segera dikaji secara menyeluruh, termasuklah isu gaji dan upah, conditions in work places, produktiviti, pergantungan kepada pekerja asing dan isu 3D.
  1. Saya yakin rakyat Malaysia tidak takut dan jijik dengan pekerjaan 3D. Ini dapat kita saksikan dari ribuan mereka yang bekerja di Singapura dan di Australia. Isu gaji & upah, perumahan dan pengangkutan mungkin merupakan isu kembar tiga yang perlu diberi perhatian dan diselesaikan sekali gus.

Tan Sri Yang DiPertua,

  1. Berkait rapat dengan pendapatan, selain daripada isu gaji dan upah yang rendah, ialah isu jurang pendapatan antara (inter) kumpulan yang semakin melebar. Ia perlu diakui dan didepani bersama. Janganlah kita menafikannya kerana jangkitan penyakit sindrom penafian.
  1. Di awal tadi saya telah menyatakan bahawa pendapatan isi rumah kita telah meningkat antara tahun 2009 dan 2014. Kadar kemiskinan pun turut menurun; 6% pada tahun 2014. Kejayaan kerajaan BN membasmi kemiskinan dari sekitar 50% pada tahun 1970 kepada hampir sifar pada tahun 2014 merupakan satu mercu tanda kejayaan yang gemilang. Kejayaan ini mendapat pengiktirafan badan dunia seperti PBB, Bank Dunia dan IMF.
  1. Diakui bahawa sama seperti kemiskinan yang mempunyai banyak kaedah mengukurnya, jurang pendapatan juga demikian. Sesungguhnya, lain kaedah boleh memberikan output dan gambaran yang berbeza.
  1. Namun janganlah kita menolak satu-satu kaedah atau output berkenaan. Sebaliknya hendaklah kita menggunapakai kesemuanya untuk membolehkan kita memahami anatomi jurang pendapatan dan kekayaan dengan lebih tepat dan menyeluruh lagi.
  1. Kita boleh berasa syukur bahawa jurang intra kumpulan, berdasarkan Pekali Gini, telah mengencil. Di peringkat seluruh Malaysia, ianya telah menurun 3 mata, dari 431 pada tahun 2012 kepada 0.401 pada tahun 2014. Corak yang sama juga dapat di lihat di strata bandar, luar bandar dan kaum-kaum Melayu, Cina dan India.
  2. Walau bagaimanapun, apabila dibandingkan pula antara kumpulan seperti bandar berbanding luar bandar, Melayu banding dengan Cina, T20 banding dengan B40 dan sebagainya maka kita akan segera dapat menyaksikan fenomena yang menggerunkan itu.
  1. Sebagai contoh, antara tahun 2002 – 2009, jurang pendapatan antara kaum Melayu dan Cina telah menguncup 27% tetapi antara tahun 2009 – 2014, jurang tersebut telah melebar semula sebanyak 53%. Dalam tempoh yang sama 2009 – 2014, jurang antara bandar dan luar bandar pula telah mengembang 39% manakala jurang antara T20 dan B40 telah melebar sebanyak 38%!
  1. Lanskap jurang kekayaan lagi menggerunkan. Antara tahun 2009 dan 2012, pemilikan bangunan perumahan Bumiputera telah menurun dari 2% kepada 26.1% manakala pemilikan bangunan komersial dan kompleks industri yang sudahlah kecil terus merosot dan tinggal hanya seciput. Dalam tempoh yang sama, bangunan komersial milik Bumi mengecil dari 5.8% kepada 5.4% dan kompleks industri  pula  hanya tinggal 0.2% dari pemilikan asal sebanyak 3.1%.
  1. Meneliti lanskap tersebut dengan penuh hiba, saya meminta kerajaan menjelaskan di mana silapnya dasar dan pelaksanaan serta menerangkan pula apakah langkah kehadapan yang akan diambil dengan segera dan drastik to mitigate the deteriorating situation.
  1. Sehubungan itu, saya ingin mengingatkan janji YAB DS semasa melancarkan MBE pada 30 Mac 2010:

“A fair distribution must encompass the whole spectrum of measuring wealth such as equity ownership, other financial and non-financial assets, and access to wealth creating opportunities such as long term concessions and contracts. Even in measuring ownership, it should go beyond equity to include other properties, such as retail, landed properties, comercial buildings, intelectual property and other services as well as managerial positions”

  1. Saya juga ingin mengingatkan amaran YAB DS yang disampaikan pada 11 November 2013:

“This is not simply a matter of economic justice; it is also of national stability. Poverty and inequality have a destabilising and corrosive effect on societies. Why should law and order mean anything to people who hardly benefit from them? Why should the marginalised support a political system if it only widens the gap between the rich and the poor?” 

Tan Sri Yang DiPertua,

  1. Sekarang saya ingin beralih kepada topik yang lebih dekat dengan sahabat-sahabat kita.
  1. Untuk makluman Dewan yang mulia ini, Dewan Undangan Negeri Melaka telah meluluskan kenaikan saraan ADUN-ADUN mereka. Pada masa yang sama, dewan tersebut telah juga meluluskan kenaikan pencen bagi YB-YB yang telah bersara.
  2. Ramai sahabat kita telah membisikkan kepada saya agar mantan ahli Dewan Negara dan Dewan Rakyat turut diberikan nikmat kenaikan pencen setara dengan kadar saraan yang kita terima sekarang ini.
  1. Bagi mereka yang tiada punca pendapatan lain dan hanya bergantung kepada pencen bulanan yang sedia ada, sesungguhnya mereka itu turut layak beratur menerima BR1M. Amatlah menyedih dan memalukan.
  2. Saya mohonlah agar rayuan saya ini dipertimbangkan. Kenangilah jasa mereka dan perhatikanlah nasib mereka, terutama yang uzur dan daif. Kita pun berada di sini kerana sumbangan dan penat lelah mereka.

Catatan: andaian masa yang diberikan oleh YB TS YDP hanyalah 20 minit saja.

, , ,

  1. Leave a comment

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

%d bloggers like this: