BAJET TAMBAHAN PERTAMA, 2016

  1. Maklumat Asas:
  • Bajet Asal:
  • Hasil                         =         RM212.6 bilion

1.1.2    Mengurus                                =          RM207.1 bilion (82.1%)

1.1.3   Lebihan (1.1.1 – 1.1.2)            =          RM5.5 bilion

                1.1.4    Pembangunan                          =          RM45 bilion (17.9%)

1.1.5    Jumlah (1.1.2 + 1.1.4)             =          RM252.1 bilion

  • Defisit (1.1.1 – 1.1.5) =          -RM39.5 bilion

1.1.7    Anggaran defisit                      =          3.1% drp GDP

1.2       Tambahan Pertama Peruntukan:

1.2.1    Mengurus                                =          RM4.5 bilion

    1.2.2    Lebihan (1.1.3 – 1.2.1)            =          RM1.0 bilion

  • Pembangunan             =          RM1.0 bilion
  • Jumlah (1.2.1 + 1.2.3) =          RM5.5 bilion (+2.2%)
  • Defisit (1.1.6 + 1.2.4) =          -RM45 bilion
  • Anggaran defisit             =          4.1% drp GDP
  • Sebahagian besar (lion’s share) Tambahan Pertama Peruntukan Mengurus iaitu RM2.2bilion atau 49% daripada RM4.5 bilion (1.2.1) adalah bagi tujuan Peruntukan Kepada Kumpulan Wang Terkanun yang diberikan kepada MOF. 5 buah kementerian / agensi lain yang mendapat peruntukan tambahan terbesar ialah:
  • JPA                         =          RM1.4 bilion
  • Kementerian Pendidikan             =          RM298 juta

2.3       Kementerian Pengangkutan      =          RM216 juta

2.4       KPWK                                             =          RM128 juta, dan

2.5       Kementerian Kesihatan              =          RM104 juta

  • Dari segi Tambahan Pertama Peruntukan Pembangunan (RM1.0 bilion; 1.2.3) pula, hampir kesemuanya diberikan kepada 2 buah kementerian – Kementerian Kerja Raya (RM603 juta; 61%) dan Kementerian Sumber Manusia (RM350 juta; 35%).
  • Mengambil kira Tambahan Pertama ini yang berjumlah RM5.5 bilion atau tambahan 2.2% (1.2.4), maka perkara pokok yang terlebih dahulu saya ingin dapatkan maklumat dan penjelasan dari YB Menteri Kewangan II ialah mengenai gambaran makro terkini 2016, khasnya yang menyentuh (a) jumlah kutipan hasil, (b) jumlah perbelanjaan dan (c) nilai KDNK/GDP kerana ianya memberi impak kepada (a) akauan semasa, (b) hutang kerajaan, (c) defisit fiskal dan (d) kadar servis bayaran balik hutang.
  • Sekiranya jumlah kutipan hasil dan nilai GDP turut meningkat lebih dari 2.2% dari anggaran asal, selaras dengan kenaikan perbelanjaan, maka tiada apa yang perlu dibimbangkan. Pihak pembangkang tidaklah perlu memukul canang keliling kampung untuk memburukkan kerajaan. Dewan yang mulia ini dengan mudah akan meluluskan Rang Perbekalan Tambahan 2016 tersebut.
  • Mengikut perkiraan saya, berdasarkan Laporan Ekonomi 2016/17, saya dapati peruntukan tambahan sebanyak RM5.5 bilion (1.2.4) ini memberikan impak seperti berikut:

Pertama, lebihan akaun semasa, walaupun telah merosot, namun ianya kekal positif iaitu sebanyak RM1 bilion (1.2.2); ini bermakna Kerajaan tetap mematuhi dan menghormati konvensyen bajet yang telah ditetapkan,

Kedua, defisit bajet telah meningkat dari RM39.5 bilion (1.1.6) kepada RM45 bilion (1.2.5), dan

Ketiga, outcome daripada defisit tersebut, maka defisit  fiskal pula melompat dari 3.1% (1.1.7) kepada 4.1% (1.2.6) daripada nilai GDP (RM1.11 trilion).

  • Mohon YB MKII verify angka-angka saya ini. Mungkin perkiraan saya itu kurang tepat.
  • Sekarang saya ingin pula memberi perhatian kepada 2 peruntukan tambahan yang dipohon itu.
  • Yang terbesar ialah tambahan sebanyak RM2.2bilion atau 49% daripada RM4.5 bilion (1.2.1) bagi tujuan Peruntukan Kepada Kumpulan Wang Terkanun yang diberikan kepada MOF. Mohon diberikan pencerahan tentang butiran kegunaan peruntukan tersebut.
  • Peruntukan kedua terbesar adalah sebanyak RM1.4 bilion (31%) untuk menampung bayaran faedah persaraan kepada pesara kerajaan yang kini berjumlah RM20.3 bilion atau 9.8% daripada jumlah perutukan asal (RM207.1 bilion; 1.1.2). Ia merupakan pertambaham sebanyak 7.4% berbanding anggaran asal sebanyak RM18.9 bilion. Mohon Menteri di Jabatan Perdana Menteri menerangkan punca yang mendorong permohonan tambahan yang besar ini. Adakah ianya disebabkan kelemahan keupayaan acturial semasa membuat anggaran awal dahulu?
  • Setahu saya, bilangan yang akan bersara wajib sudah diketahui lebih awal lagi berdasarkan umur dan pilihan pesaraan masing-masing. Mereka yang ingin bersara awal atau optional pula perlu mengemukakan permohonan masing-masing 6 bulan lebih awal. Ini bermakna maklumat yang agak lengkap sudah diperolehi lebih awal lagi. Justeru tidak sepatutnya berlaku kelemahan seperti ini.
  • Oleh kerana bayaran faedah persaraan kepada pesara kerajaan dijangkakan akan terus meningkat, mohon YB Menteri memaklumkan kepada Dewan yang mulia ini unjuran bayaran tersebut pada tahun 2020 dan 2025 serta langkah-langkah untuk mengawal kadar kenaikannya serta tahap keupayaan menampungnya nanti.
  • Saya menyokong peruntukan tambahan yang dipohon ini.

26 Mac 2017.

Advertisements

,

  1. Leave a comment

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

%d bloggers like this: