PRODUK DEB, TUN M dan REFORMASI

1. Seperti yg sering saya ucapkan, saya bersyukur kpd Allah swt dan berterima kasih kpd UMNO/kerajaan di atas kejayaan saya dan anak2 saya.

2. Mobiliti sosio-ekonomi saya amat tinggi sekali berbanding tahap  arwah  ibu saya.

3. Saya adalah produk DEB, terutama pendidikan tertiary (masuk UM tahun 1970).

4. Saya meningkat maju di era Tun M.

5. Berjuta rakyat Malaysia, khasnya orang Melayu, merupakan produk era ini. Kini rata2 berumur 70 tahun ke bawah.

6. Dalam pada itu, ramai juga produk reformasi. Berjuta. Kini mereka berumur antara 40 – 60 tahun.

7. Biasanya kita memberi perhatian khas kpd pengundi muda (<40 tahun = kira2 42%); kononnya majoriti mereka adalah anti BN.

8. Sesungguhnya kita  perlu memberi perhatian yg lbh lagi kpd 2 kumpulan di atas – produk Tun M & produk reformasi – yg kini sudah bertaut. Justeru ia blh menjadi faktor yg kritikal.

9. Fenomena ini tak wujud semasa PRU 13.

10. Tanpa fenomena tersebut, result PRU 13 (Parlimen) adalah spt berikut:

* BN = 133 seats;

* Seats with undi majoriti <2,000 = 25;

* BN popular votes = 47%.

11. Ahli UMNO seramai kira2 25% pengundi. Kita perlu bergantung kpd 75% pengundi yg  bukan ahli UMNO.

12. Justeru mampukah kita menyakiti/antagonise pengundi dari 2 kumpulan produk tersebut?

13. Berhelah dan berhemahlah. Satu contoh ialah cara Tok Pa & DS Jo.

Wallahu’alam.

DAA
20 Ogos 2017.

Nota: berkongsi kerisauan saya.

, ,

  1. Leave a comment

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out /  Change )

Google photo

You are commenting using your Google account. Log Out /  Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out /  Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out /  Change )

Connecting to %s

%d bloggers like this: