PERBAHASAN BAJET 2018 – MITI

YB TS YDP

Produktiviti

1. Produktiviti adalah di bawah bidang kuasa MITI. Namun sebenarnya ia menjadi tanggungjawab dan tugas semua kementerian, seluruh sektor awam serta sektor swasta dan menjadi tanggungjawab setiap indidvidu.

2. Ia merupakan tiang seri struktur ekonomi, resipi kritikal daya saing dan pemacu utama pertumbuhan ekonomi. Sesungguhnya, higher productivity is the enabler for higher growth and greater prosperity!

3. Pertumbuhan yang tinggi dan kemakmuran yang meluas pula boleh menyumbang kepada peningkatan kesejahteraan hidup atau well-being. Menurut Malaysia Well-being Report 2013, kenaikan GDP sebanyak 1% boleh menyumbang kepada pengukuhan kesejahteraan hidup sebanyak 0.21%!

4. Negara yang bahagia dan sejahtera seperti Switzerland dan Denmark adalah sesungguhnya lebih produktif. Justeru produktiviti, pertumbuahn ekonomi, kemakmuran, kesejahteraan dan kebahagian hidup adalah saling berkait serta sokong menyokong antara satu sama lain.

5. Lantaran itu, kita turut gembira apabila dimaklumkan bahawa pertumbuhan ekonomi Malaysia lebih dipacu oleh kenaikan produktiviti buruh dan bukannya kerana peningkatan pekerja (employment), sepertimana yang dilaporkan oleh MPC. Produktiviti buruh kita tumbuh pada kadar 3.4% pada tahun 2015; lebih tinggi, misalnya, berbanding Thailand (3.0%), Korea (1.3%), Singapura (1.1%) dan USA (0.7%). Tahap produktiviti kita (USD21,564) juga lebih tinggi, contohnya, daripada China (USD14,030), Thailand (USD10,398), Filipina (USD7,536) dan Indonesia (USD7,507).

6. Yang demikian kita masih lagi mampu merangsang pertumbuhan ekonomi yang tinggi dalam tempoh sembilan bulan pertama tahun ini iaitu sebanyak 5.9%, sepertimana yang dilaporkan oleh BNM baru-baru ini. Kekuatan tersebut adalah suatu yang positif dan wajarlah kita rakamkan setinggi tahniah kepada semua pekerja kita di negara ini.

7. Dalam pada itu, di celah-celah kejayaan berkenaan, kita perlulah terus mencari ruang untuk mengukuh dan memantapkan lagi produktiviti kita itu. Contohnya kadar pertumbuhan produktiviti kita masih rendah berbanding, misalnya, dengan China (6.6%), Indonesia (4.6%) dan Filipina (4.4%).

8. Tahap produktiviti kita juga jauh lebih rendah berbanding dengan Korea (USD53.126), Jepun (USD64,644), Singapura (USD80,065) dan USA (USD120,854).

9. Lebih penting lagi, tahap pencapaian produktiviti kita pada tahun 2016 hanyalah RM78,218 berbanding sasaran sebanyak RM92,300 di bawah RMK11. Untuk mencapai tahap tersebut, kadar pertumbuhan produktiviti yang diperlukan adalah sebanyak 4.2% setahun berbanding 3.5% pada tahun yang sama (2016).

10. Antara enablers untuk meningkatkan produktiviti ini ialah (1) kemahiran yang sesuai serta disokong pula oleh pendidikan yang berkualiti dan (2) flexibility and adaptability tenaga kerja kita dalam mendepani persekitaran yang mencabar.

11. Menurut IMD World Competitiveness Yearbook, 2015, Malaysia berada di tangga ke 35 dari segi pencapaian pendidikan tinggi dan di tangga ke 24 dari segi keupayaan pendidikan universiti dapat memenuhi keperluan ekonomi yang kompetitif. Dari segi flexibility and adaptability pula, kita berada di tangga ke 18.

12. Jurang antara business efficiency dan overall productivity juga masih lagi luas berbanding dengan Taiwan yang sudah mengecil.
13. Di sini saya mohon YB Menteri menjelaskan kepada Dewan yang mulia ini apakah usaha-usaha yang substantif yang dirancang dan yang sedang dilaksanakan untuk melonjak dan menjulang prestasi produktiviti negara agar:

Pertama, kita boleh berada di kedudukan ke 10 terbaik dan teratas bagi ketiga-tiga indikator ini iaitu (a) indikator pencapaian pendidikan tinggi, (b) indikator keupayaan pendidikan universiti dapat memenuhi keperluan ekonomi yang kompetitif serta (c) indikator flexibility and adaptability.

Kedua, jurang antara business efficiency dan overall productivity dapat dirapatkan, dan

Ketiga, tahap produkiviti kita bukan sahaja mampu mencapai sasaran yang telah ditetapkan pada tahun 2020 iaitu sebanyak RM92,300 malah boleh setara pula dengan Korea Selatan yang bernilai USD53,126.

14. Saya juga perhatikan MPC lebih biased kepada mengeluarkan national industry-based productivity indicators dan kurang tumpuan kepada state level and community-based indicators. Tidaklah dinafikan bahawa indicators tersebut amatlah berguna sebagai input perancangan untuk national agencies dan industries tetapi there is a lack of buy-in and a lack of sense of ownership oleh negeri dan masyarakat. Justeru disarankan agar MPC memberikanlah juga perhatian kepada production of relevant state level productivity indicators and community-based productivity indicators seperti yang berkaitan dengan kaum serta kelas pendapatan, misalnya, T20. M40 dan B40.

YB TS YDP

Digital Economy dan Aspirasi TN50

15. Ke arah mencapai taraf negara berpendapatan tinggi, kerajaan telah merancang di bawah RMK10 & RMK11 untuk mentransformasikan ekonomi negara dari sebuah ekonomi  yang  dipacu oleh low wages labour-intensive industries kepada high wages, high value-added, high technology, Knowledge-driven digital economy. Sekarang kerajaan mahu mendakap pula IR 4.0 yang dipacu oleh digital economy.

16. Malangnya apa yang berlaku ialah ekonomi kita terus kekal dalam mode lama. Sebagai contoh, gaji penengah kita masih rendah iaitu RM1,700 sebulan pada tahun 2016 sedangkan produktiviti buruh telah melonjak kepada 3.5% berbanding -0.9% pada tahun 2013.

17. Gaji kekal rendah kerana hampir 90% pekerjaan  baru yang telah diwujudkan adalah bertaraf buruh kasar dan bergaji rendah. Pada tahun 2020, diunjurkan kira-kira 7 juta pekerja akan masih lagi berpendapatan bawah RM2,000 sebulan. Apakah sebenarnya yang telah berlaku dan apakah pula yang boleh kita pelajari dari kesilapan tersebut serta apakah inisiatif yang dirancang untuk membetulkannya agar kita boleh mencapai high wages, high value-added, high technology, Knowledge-driven digital economy?

18. Seterusnya apakah inisiatif MITI untuk memimpin transformasi digital economy ini ke arah mencapai Aspirasi TN50, Pe-Tunjang ke 2?

YB TS YDP

FDI & Eksport

19. Ekonomi kita adalah sebuah ekonomi yang terbuka dan ianya Trade-driven yang dirangsang pula oleh FDI dan DDI. Tahniah prestasi eksport kita terus berjaya mengekalkan peningkatan dua angka iaitu sebanyak 14.8% kepada RM78.3 billion pada bulan September tahun ini berbanding bulan yang sama tahun lalu.

20. Lantaran itu, prestasi perdagangan luar negeri kita pula amatlah cemerlang kerana berjaya mengekalkan lebihan dagangan selama 239 bulan berturut-turut sejak bulan November, 1997!

21. Disebalik kejayaan tersebut, saya ingin meminta YB Menteri mengupas perkembangan kualiti eksport barangan pengilangan kita atau manufactured goods, khususnya dari segi nilai tambah (value-added) dan kandungan import (import content) sejak lapan tahun yang lalu.
22. Sekali lagi saya ucapkan tahniah kerana nilai FDI kita telah melonjak 40% kepada RM11.2 billion billion pada bulan September tahun ini berbanding bulan yang sama tahun lepas.

23. Disebalik kejayaan tersebut, saya ingin meminta YB Menteri mengupas perkembangan kualiti FDI tersebut, khususnya dari segi sumbangannya kepada high wages, high value-added, high technology, Knowledge-driven digital economy sejak lapan tahun yang lalu.

24. Dalam pada itu, turut diperhatikan ialah Direct Investment Abroad atau DIA kita di luar negara berjumlah RM554.0 billion di akhir suku tahun ke 3 2017, iaitu hampir sama banyak dengan FDI yang bernilai RM558.7 bilion. Adakah pendekatan sekarang yang menggalakkan DIA dan, pada masa yang sama, menarik FDI merupakan policy mix yang optima? Dalam konteks ini, apakah kedudukan akaun kewangan dalam imbangan pembayaran negara?

YB TS YDP,

SME

25. Kita wajar merakamkan penghargaan kepada YAB DS kerana turut memberikan keutamaan kepada usaha memajukan SME di bawah Pe-Tunjang 1. Sasaran yang ditetapkan ialah SME menyumbang 41% kepada KDNK menjelang 2020. Sesungguhnya ramai usahawan kecil bergantung hidup kepada industri ini.

26. Sehubungan itu, mohon YB Menteri memaklumkan maklumat terkini kepada Dewan yang mulia ini:

Pertama, jumlah usahawan kecil, sederhana dan besar mengikut kaum.

Kedua, sumbangan SME mengikut kaum kepada KDNK, pekerjaan dan eksport.

Ketiga, jumlah peruntukan yang telah diterima oleh SMECorp sejak 2009 – 2017 serta outcomenya mengikut kaum (a) dari segi graduation SME dari tahap (i) mikro ke kecil, (ii) kecil ke sederhana, dan (ii) sederhana ke besar serta (b) peningkatan sumbangan kepada KDNK, pekerjaan dan eksport.

Keempat, prestasi SMECorp dalam membangunkan SME secara inklusif iaitu selaras dengan roh dan semangat Pe-Tunjang 4.

27. Seterusnya saya ingin bertanya YB Menteri mengenai peruntukan yang sangat kecil iaitu hanyalah RM2 juta untuk membangunkan perusahaan MIKRO (muka surat 252, Anggaran Perbelanjaan Persekutuan – APP) sedangkan jumlah perusahaan tersebut melebih setengah juta. Secara Per Kapita, setiap perusahaan akan mendapat RM4.00 sahaja! Apakah outcome yang ingin direalisasikan melalui peruntukan sekelumit itu?

28. Pada masa yang sama, peruntukan untuk membangunkan usahawan Bumiputera dan PKS, sudahlah kecil iaitu bernilai RM7.9 juta, dikurangkan lagi sebanyak RM2 juta, kepada RM5.9 juta pada tahun 2018 (muka surat 248, APP) sedangkan bilangan PKS Bumiputera berjumlah lebih setengah juta! Mohon YB Menteri menjelaskan tentang keseriusan SMECorp untuk memajukan PKS Bumiputera yang telah tertinggal bas ini. Di manakah letaknya timbang tara inklusiviti dan Perkara 153 itu?

29. Dalam pada itu, sebanyak RM604.3 juta dianggarkan untuk menyediakan Pelan Induk PKS (muka surat 252, APP). Setahu saya, biasanya, Pelan Induk merangkumi kajian masa kini dan perancangan masa depan. Produknya ialah sebuah laporan. Ia bukanlah rocket science atau hendak membangunkan kilang hi tech atau bangunan komersial yang tersergam.

30. Oleh itu apakah uniknya Pelan Induk tersebut hinggakan menuntut kos sebegitu tinggi sekali? Dan setakat ini dilaporkan sebanyak RM101 juta telah dibelanjakan. Apakah produknya? Sebanyak RM73 juta lagi akan dibelanjakan pada tahun hadapan. Apakah pula yang hendak dihasilkan itu?

YB TS YDP,

Petunjuk Outcome

31. Saya perhatikan ramai sudah sahabat saya menyentuh tentang peruntukan per se. Saya yakin ramai lagi akan berbuat demikian. Biarlah saya menarik perhatian kepada aspek yang jarang disentuh iaitu mengenai prestasi outcome, sepertimana yang dilaporkan dalam APP 2018.

32. Yang demikian, para pegawai yang menyediakan laporan ini akan berasa seronok sebab hasil kerja mereka turut mendapat perhatian ahli Dewan yang mulia ini. Sesugguhnya ukuran outcome tersebut amatlah penting dan berguna untuk mengukur keberhasilan dan keberkesanan input yang telah kita laburkan itu.

33. Sehubungan itu, pertanyaan saya adalah seperti berikut:

Pertama, di muka surat 240, APP, dilaporkan TFP pada tahun 2016 adalah sebanyak 1.8%; disasarkan akan melompat 2.3% pada tahun 2017 dan 2018. Mohon jelaskan apakah faktor baru yang akan menyumbang kepada kenaikan yang tinggi itu?

Kedua, di muka surat yang sama, apakah faktor baru yang menyumbang kepada peningkatan kedudukan Malaysia ini:

(a) Di dalam World Bank Ease of Doing Business, meningkat dari tangga ke 23 (2016) ke tangga ke 19 (2017);

(b) Di dalam IMD World Competitiveness Yearbook, naik dari tangga ke 19 (2016) ke tangga ke 15 (2017); dan

(c) Di dalam Global Competitiveness Report, melompat dari tangga ke 25 (2016) ke tangga ke 21 (2017).
Ketiga, di muka surat yang sama, apakah faktor baru yang menyumbang kepada kemerosotan kedudukan Malaysia:

(a) Di dalam IMD World Competitiveness Yearbook, merosot dari tangga ke 15 (2017) ke tangga ke 20 (2018); dan

(b) Di dalam Global Competitiveness Report, menurun dari tangga ke 21 (2017) ke tangga ke 24 (2018).

Keempat, di muka surat 243, APP, apakah faktor baru yang menyumbang kepada kemerosotan prestasi PKS pada tahun 2018 berbanding tahun 2016:

(a) Keupayaan PKS merosot dari 2,983 (2016) kepada 2,185 (2018), dan

(b) Jualan / keuntungan menjunam dari RM27.6 juta (2016) kepada RM12.0 juta (2018).

34. Sekian, terima kasih, TS YDP.

DAA
27 November 2017

Advertisements

,

  1. Leave a comment

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out /  Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out /  Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out /  Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out /  Change )

Connecting to %s

%d bloggers like this: