Talking Points Majlis Perjumpaan Dengan Guru 2018

1. Salam dan salutation.

2. Berysukur dan berterima kasih. Undangan ini amatlah saya hargai:

Sayang selasih dalam jambangan,
Sarang penyengat di hujung laman,
Terima kasih di atas undangan,
Kan diingat ke akhir zaman.

3. Sempena Majlis yang mulia ini, berilah saya kesempatan untuk mengucapkan jutaan terima kasih kerana mengundang saya untuk berucap dan memberikan pula penghormatan kepada saya untuk merasmikan Majlis ini.

4. Saya ingin pula mengambil peluang ini untuk mengalu-alukan tuan-tuan & puan-puan yang mewakili warga pendidikan yang dianggotai seramai 422 ribu guru di peringkat sekolah rendah dan menengah sebanyak 10,180 buah dan mengajar seramai 5.1 juta murid pada tahun 2016.

5. Seperti semua guru sebelum ini, cikgu akan berpeluang mendidik  dan mencurahkan pelabgai sumbangan serta khidmat bakti kepada berjuta murid sehingga menjadi orang yang berpendidikan, bertamadun dan berguna kepada masyarakat dan negara nanti.

6. Sumbangan agong itu hanya dapat saya simpulkan dengan tepat dan jitu jika saya dibenarkan meminjam sebahagian sajak Sasterawan Negara, Allahyarham Datuk Usman Awang:

“Jika hari ini seorang Perdana Menteri berkuasa,
Jika hari ini seorang Raja menaiki takhta,
Jika hari ini seorang Presiden sebuah Negara,
Jika hari ini seorang menjadi Yang Berhormat,
Sejarahnya dimulakan oleh seorang guru biasa”

7. Saya ingin menegaskan bahawa cikgu semua telah memilih sebuah profesion yang mulia. Fungsi, peranan dan sumbangan guru telah diiktiraf dan dihargai oeh semua masyarakat dan agama. Sebagai contoh, sumbangan dan peranan penting para guru telah diakui sendiri oleh mantan YAB Perdana Menteri kita, YABhg Tun Abdullah Hj. Ahmad Badawi. Beliau menegaskan:

“…kejayaan pembangunan modal insan amat bergantung kepada kualiti sistem pendidikan negara. Disinilah letaknya peranan penting profesion perguruan dalam merealisasikan hasrat negara untuk menjadi negara maju menjelang tahun 2020… peranan yang dimainkan oleh para guru tidak ternilai.”

8. Apa yang diperkatakan oleh Pak Lah itu amatlah tepat sekali kerana jika sebaliknya berlaku maka negara akan mengalami malapetaka. Melalui sistem pendidikan yang lemah serta warga pendidik yang kurang ilmu dan dedikasi maka negara boleh hancur tanpa dilepaskan tembakan sebutir peluru pun sebab produk yang dihasilkan itu tidak berkualiti.

9. Sebaliknya kita dapati para pesakit telah mampu diubati oleh doktor kita kerana ilmu mereka. Bangunan pula direka oleh arkitek yang bijak dan dibina oleh konraktor yang berpengalaman. Jambatan dibina oleh jurutera yang pandai manakala pentadbiran negara diurus oleh para pentadbir yang berkemampuan.

10. Alhamdullilah, negara kita telah maju dan berjaya. Dari sebuah ekonomi yang berasakan pertanian dan nilai GDPnya sebanyak RM5 bilion pada tahun 1960 telah melonjak kepada RM1.2 trilion pada tahun ini. Di perringkat global, kita berada di top 25% dari segi daya saing dan top one-third dari segi pembangunan manusia.

11. Yang menjadi tonggak kejayaan itu bukanlah prasarana yang bertaraf kelas pertama, bukan jentera kerajaan yang besar dan bukan juga pelaburan yang mencurah-curah. Tonggak kejayaan tersebut ialah tenaga kerja yang produktif, berpengetahuan, berkemahiran dan berdisiplin serta suasana kestabilan, keamanan dan keselamatan negara.

12. Anak kunci lanskap tersebut ialah pembangunan modal insan, keharmonian dan perpaduan kaum. Yang memainkan peranan utama dalam mewujudkan lanskap berkenaan ialah kaum guru.

13. Fungsi warga pendidik sebagai arkitek sosial dan pemangkin perubahan dan peradaban manusia serta menanamkan nilai-nilai murni kemanusiaan juga telah diakui oleh semua agama dan masyarkat.

14. Justeru peranan yang besar dan mulia itu, penghormatan dan ganjaran yang diberikan oleh agama Islam kepada kaum guru amatlah tinggi sekali. Contohnya, ia terpahat dalam sebuah Hadith Nabi Muhamad saw yang diriwayatkan oleh at-Tarmizi:

“Sesungguhnya Allah dan malaikat-malaikat-Nya dan penghuni langit dan bumi, sehinggalah semut di dalam lubangnya dan ikan di lautan, mengucapkan selawat atau doa kepada orang-orang yang mengajar perkara baik kepada manusia.”

“Sekiranya Allah memberi hidayat hingga kamu dapat memberi pelajaran kepada seseorang, yang demikian lebih baik bagimu daripada memiliki dunia berserta  sekalian yang ada di dalamnya.”

15. Sesungguhnya antara ilmu dan guru itu ibarat lagu dan irama; ianya berpisah tiada:

Pusaka Melayu:

Martabat ilmu amat tingginya,
Emas dan intan bukan bandingannya,
Barang siapa mendapatianya,
Nikmat sejahtera jua kiranya.

Berguru ke padang datar
Dapat rusa bergelang kaki
Berguru kepalang ajar
Ibrat bunga kembang tak jadi.

16. Confucius menekankan penghormatan murid kepada guru sama seperti penghormatan anak kepada kedua ibubapa. Kaum India pula meletakkan guru di kedudukan nombor tiga dan lebih tinggi daripada Tuhan seperti yang terpahat dalam ungkapan lama ini:

“Maata, Pitha, Guru, Daivam” maknanya “Ibu, Bapa, Guru, Tuhan.”

17. Sesungguhnya “Panggilan keramat ‘cikgu’ kekal terpahat, Menjadi kenangan ke akhir hayat.”

Para guru yang saya hormati,

18. Dari segi tahap evolusi ekonomi, Melaka dan Malaysia kini berada di peringkat transisi antara tahap ke dua dan ketiga iaitu antara industrialisasi dan perkhidmatan yang berteraskan K-Economy manakala negara maju seperti USA, Jerman dan Jepun pula telahpun melangkah ke peringkat Industrial Revolution (IR) 4.0.

19. Di era globalisasi ini di mana dunia hanyalah merupakan sebuah kampung global yang kecil (a small global village), suka tidak suka kita akan dilambung oleh gelombang IR 4.0 ini. Jika kita tidak bersedia maka kita akan senasib dengan sebuah rumah kecil di tepi pantai yang akan musnah dihempas oleh gelombang besar; hancur, hanyut dan musnah. Ia sudah berlaku di era IR 1.0, 2.0 dan 3.0.

20. Justeru besarnya impaknya itu maka saya ingin menumpukan kepada isu ini di hadapan tuan-tuan & puan-puan kerana ilmu IR 4.0 juga bermula dengan guru.

21. Sebelum bermulanya revolusi perindustrian atau IR 1.0, dunia berada di era pertanian atau tahap pertama (primary) ekonomi. IR 1.0 bermula di hujung kurun ke 18. Ianya dipacu oleh mekanisasi, kuasa air dan kuasa wap.

22. IR 2.0 pula bermula sekurun kemudian. Characteristicsnya ialah mass production, assembly line dan tenaga letrik manakala IR 3.0 dipacu oleh komputer dan automasi bermula pada tahun 70an. Apakah perkembangan atau evolusi selanjutnya?

23. Tahap selanjutnya kini terkenal dengan gelaran IR 4.0. Gelaran ini wujud melalui satu projek dalam bidang high tech strategy yang mahu menggalakkan computerization of manufacturing. Ianya atas daya usaha Kerajaan Jerman.

24. Terminologi ”Industrie 4.0” telah diperkenalkan pada tahun 2011 di Hannover Fair. Kumpulan Kerja yang menyediakan syor pelaksanaan Industri 4.0 diiktiraf sebagai the founding fathers dan tenaga pendorong di belakang IR4.0 ini.

25. Professor Klaus Schwab, Founder and Executive Chairman of the World Economic Forum (WEF), telah menerbitkan sebuah buku bertajuk The Fourth Industrial Revolution. Di dalamnya beliau menjelaskan bahawa IR 4.0 amatlah berbeza dengan 3 era sebelumnya iaitu ianya were characterized mainly by advances in technology.

26. Kita akan berhadapan dengan pelbagai teknologi baru yang terdiri dari kombinasi alam fisikal, digital dan biological. Ia pula mewakili kombinasi cyber-physical systems, the Internet of Things (IOT) , and the Internet of Systems (IOS), artificial intelligence (AI), cloud computing and cognitive computing. In short, it is the idea of smart factories in which machines are augmented with web connectivity and connected to a system that can visualize the entire production chain and make decisions on its own.

27. Kombinasi semua teknologi ini berpotensi menghubungkan berbilion manusia kepada web, meningkatkan efficiency ekonomi dan organisasi dengan ketara serta mampu pula memperbaiki alam sekitar.

28. Dalam pada itu, terdapat juga potensi risiko yang tinggi. Antaranya, mungkin organisasi tidak bersedia atau tidak mampu untuk menerima-pakai teknologi baru ini (hanya 14% CXO berpendapat mereka bersedia), tidak memiliki tenaga kerja yang sesuai (hanya 25% CXO berpendapat mereka ada tenaga kerja yang sesuai dan berkemahiran), kerajaan sendiri mungkin gagal untuk menyediakan peraturan dan undang-undang untuk mengawal-selia penggunaan teknologi berkenaan, seperti kesukaran mengawal bahan-bahan kurang sihat di dalam internet.

29. Terdapat juga kebimbangan dari segi keselamatan dan privacy serta pertembungan dari segi hukum agama dan undang-undang. Contohnya, kejayaan Full Body Transplant di mana kepala milik orang lain boleh dipindahkan ke tubuh badan orang lain. Baigaimanakah agaknya suami isteri dan anak beranak hendak berhubung?

30. Pada masa yang sama, penggunaan mesin, komputer, automasi, robot, AI, IOT, IOS dan sebagaimya akan mengundang risiko terhadap kehilangan pekerjaan, dari pemandu kepada guru, dari agen hartanah ke doktor dan akauntan dan seterusnya. Menurut satu unjuran, USA akan kehilangan pekerjaan sebyak 47%. Yang demikian, kemiskinan akan meningkat dan jurang kekayaan akan melebar.

Para guru yang saya kasihi,

31. Walaupun kita masih jauh untuk mencapai tahap Revolution 4.0 itu namun kita telahpun mempunyai ciri-ciri asasnya. Sebagai contoh, pada suku tahun pertama 2017, broadband penetration rate bagi seluruh negara ialah 104% manakala bagi Melaka pula ialah 89.9%. Ini bermakna maklumat di hujung jari dan dunia berada di tapak tangan kita, termasuklah murid yang telah memiliki handphone.

32. Oleh itu semua rakyat Malaysia, khasnya penjawat awam dan kaum guru, hendaklah bersedia menyambut cabaran lanskap baru itu dengan merancang pembangunan modal insan dan pembelajaran yang teratur, sistematik dan holistik agar dapat memenuhi tuntutan IR4.0 ini.

33. Kita tak boleh gagal merancang dan sama sekali tak boleh merancang untuk gagal! Justeru tanggungjawab cikgu amatlah berat dan besar sekali. Kaum gurulah antara kunci kejayaan masa depan kita dalam konteks TN50.

34. In syaa Allah, dalam sidang Dewan Rakyat yang akan bermula minggu depan, saya haraplah isu ini akan dibahaskan, khususnya tentang perlunya menyediakan Pelan Tindakan atau Pelan Induk untuk menerapkan faedah IR 4.0 ini dalam ekonomi dan kehidupan kita serta mengangi potensi risiko yang saya sebutkan tadi.

Warga pendidik yang saya muliakan,

35. Saya ingin tegaskan bahawa Kerajaan yang ada pada hari ini akan terus membela nasib penjawat awam, termasuklah warga pendidik, selaras dengan Bahagian 10, Perlembagaan kita. Sebagai contoh, berbagai insentif dan kemudahan telah dimuatkan dalam Bajet 2018, termasuklah bayaran khas sebanyak RM1,500 setiap orang, cuti bersalin yang ditambah, balik awal sejam bagi pegawai wanita yang hamil lebih 5 bulan dan ke atas serta suami masing-masing, perumahan khas, dan sebagainya.

36. Lantaran itu, saya serahkan kepada kebijaksanaan tuan-tuan dan puan-puan untuk menentukan masa depan kita bersama melalui kertas undi nanti.

37. Saya amat yakin di atas kebijaksanaan cikgu semua.

38. Sekali lagi saya ingin mengambil peluang ini untuk merakamkan setinggi-tinggi penghargaan di atas jasa dan pengorbanan serta kejujuran  para pendidik dan guru sekalian, selaras dengan penghormatan yang diberikan oleh Pak Hamka:

“Kalau ada di dunia ini suatu pengorbanan dan kejujuran serta kelapangan hati, satu di antaranya ialah pekerjaan guru.”

Dengan ini saya merasmikan…..Assalamu’alaikum wbt. Terima kasih.

DAA,
2 Mac 2018

Advertisements

,

  1. Leave a comment

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out /  Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out /  Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out /  Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out /  Change )

Connecting to %s

%d bloggers like this: