KRISIS KEWANGAN 1997 – DASAR ANWAR MEMBUNUH RAKYAT!

DSAI sering menonjolkan dirinya sebagai seorang Menteri Kewangan yang cekap dan seorang yang pakar dalam bidang ekonomi; cuba menutup dirinya yang hanya lulus Sastera Melayu dari UM.

Baru-baru ini timbul lagi isu yang ada kaitan dengan Krisis Kewangan 1997 iaitu pinjaman dari Bank Dunia. YABhg Tun dipersalahkan dan Tun telah menjawabnya.

Di sini dipaparkan bandingan dasar / tindakan yang diambil oleh Anwar sebagai Menteri Kewangan semasa menangani Krisis Kewangan yang melanda Malaysia dan Asia Tenggara pada tahun 1997 dan apa pula yang di ‘counter’ oleh Dr Mahathir melalui Majlis Tindakan Ekonomi Negara (MTEN).

Jelas resipi Anwar yang mengenakan kadar faedah yang tinggi ke atas pinjaman, memotong perbelanjaan kerajaan, menarik balik subsidi, tidak membantu syarikat yang bermasaalah dan lain-lain lagi boleh merosakkan negara dan membunuh rakyat.

Sesungguhnya kita telah bernasib baik kerana Tun M dan MTEN telah berjaya menyelamatkan kita dari malapetaka Krisis Kewangan pada masa itu. Kita tidak dibebani hutang seperti yang ditanggung oleh Indonesia, Thailand, Filipina dan Korea Selatan.

Maruah kita tidak tercalar. Malah, akhirnya, Bank Dunia dan George Soros (yang awalnya mengutuk Tun M dan memuji Anwar) mengakui kebijaksanaan Tun M dalam menangani krisis tersebut.

Kini USA dan Eurozone, dengan bantuan IMF, tanpa segan silu, mengikut jejak langkah kita dalam usaha hendak menyelematkan negara masing-masing. Dan mereka masih lagi belum berjaya!

Anwar pula dilaporkan gagal menjalankan tugasnya sebagai Penasihat Ekonomi Negeri Selangor.

Jadilah Luncai terjun dengan labu-labunya…biarkan…biarkan!!!

, ,

  1. #1 by sputjam on January 21, 2012 - 9:12 pm

    i say man!
    anwar was cfo and dr m its ceo way back in 1997.
    even a schoolboy knew back then the economy will collapse, but the ceo was in denial mode, pumping money into wasteful project.
    what caught everyone by surprise, was the collapse of the currency.

    today, the rakyat are paying for those wasteful projects, by high charges, from airport taxes, to electricity rates.

    Like

  2. #2 by hidup tuah on January 25, 2012 - 4:04 pm

    U shd be the ceo, better than World Bank and IMF…pls help USA, Greece, Italy, Spain and the Eurozone…

    Like

  3. #3 by KOTEEPANJJANG on January 25, 2012 - 4:51 pm

    sputjam. , young boy how old were you when this happen,? did you have pubic hair then.?.

    I had my housing loan increased from rm1100 to rm1450 thanks to your brilliant anwar.,
    many Chinese businessman had their overdraft recalled regardless of their performance, by the banks. many did a “Teo beng hock” solution
    Your hero was trying to save foreign investors rather than the local who vote his there. he just follow buta-buta IMF advice

    at least mahathir did something to save alot of the local of all races and political background.
    .

    Like

  1. BAJET 2013 DAN HUTANG KERAJAAN « Hidup Tuah!

Leave a comment